Abstract:
Bu çalışmada, beden eğitimi ve spor derslerinde öğrenciler arasında
gerçekleşen akran ilişkilerini (iletişim, iş birliği, sosyal etkileşim ve
anlaşmazlık durumları vb.) değerlendirmek amacıyla geçerli ve güvenilir bir
ölçek geliştirilmesi hedeflenmiştir. Ölçek geliştirme süreci, literatür
taraması, madde havuzu oluşturma, uzman görüşü alma, pilot uygulama
ve psikometrik analizlerden oluşmuştur. Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) için
430 öğrenciden, Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) için ise 391 öğrenciden veri toplanmıştır. AFA sonuçları, ölçeğin iki faktörlü bir yapıya sahip
olduğunu ve toplam varyansın %48.3’ünü açıkladığını göstermiştir. Dokuz
maddeden oluşan ölçek, “uyum” (5 madde) ve “çatışma” (4 madde) olmak
üzere iki alt boyuttan oluşmaktadır. DFA analizleri, ölçeğin yapı geçerliliğini
desteklemiş ve modelin uyum indeksleri kabul edilebilir düzeyde
bulunmuştur (χ²/sd = 3.10, RMSEA = 0.073, CFI = 0.937, TLI = 0.913). İç
tutarlılık analizleri sonucunda Cronbach Alpha katsayısı uyum boyutu için
0.811, çatışma boyutu için 0.793 olarak hesaplanmıştır. Sonuçlar,
geliştirilen ölçeğin beden eğitimi derslerinde akran ilişkilerini
değerlendirmek için geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu ortaya
koymaktadır.