dc.contributor.author |
Çelik, Çetin |
|
dc.contributor.author |
Durmaz, Yakup |
|
dc.date.accessioned |
2025-07-07T11:51:16Z |
|
dc.date.available |
2025-07-07T11:51:16Z |
|
dc.date.issued |
2025 |
|
dc.identifier.issn |
1308–9196 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/6374 |
|
dc.description.abstract |
This study aims to determine the mediating role of environmental
awareness in the effect of green product awareness on consumers'
purchasing tendencies. The study data was obtained through an online
survey and convenience sampling methods. The data obtained in the
research were analyzed with the help of SPSS and AMOS data analysis
programs. There are many studies in the literature on environmental
awareness, green products, and consumers' purchasing behaviors.
However, no study has been found that has examined all three variables
together regarding the mediating role of environmental awareness in the
effect of green product awareness on consumers' purchasing tendencies.
This situation constitutes the originality of this study. The research found
that green products and environmental awareness significantly affect
consumers' purchasing tendencies. There was found a significant and positive relationship between green product awareness and
environmental awareness. And it was also found that the environmental
awareness had a mediating role in this relationship. |
tr |
dc.description.abstract |
Bu çalışmanın amacı yeşil ürün farkındalığının tüketicilerin satın alma
eğilimlerine etkisinde çevre bilincinin aracılık rolünü ortaya çıkarmaktır.
Araştırma kapsamında bir soru formu oluşturulmuş ve bu soru formu
çevrimiçi olarak uygulamıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS ve
AMOS veri analiz programları yardımıyla analiz edilmiştir. Literatürde
çevre bilinci, yeşil ürün ve tüketicilerin satın alma davranışları üzerine
birçok çalışma bulunmaktadır. Ancak yeşil ürün farkındalığının
tüketicilerin satın alma eğilimlerine etkisinde çevre bilincinin aracılık rolü
ile ilgili her üç değişkeni bir arada inceleyen herhangi bir çalışmaya
rastlanılamamıştır. Bu durum yapılan bu araştırmanın özgünlüğünü
ortaya koymaktadır. Araştırma kapsamında yeşil ürün farkındalığının ve
çevre bilincinin tüketicilerin satın alma eğilimleri üzerinde anlamlı bir
etkisi olduğu; yeşil ürün farkındalığı ve çevre bilinci arasında anlamlı ve
pozitif bir ilişki olduğu; yeşil ürün farkındalığının tüketicilerin satın alma
eğilimlerine etkisinde çevre bilincinin aracı bir rol üstlendiği
bulgulanmıştır. |
tr |
dc.language.iso |
en |
tr |
dc.publisher |
Adıyaman Üniversitesi |
tr |
dc.title |
The Mediating Role of Environmental Consciousness in the Effect of Green Product Awareness on consumer Purchase Intention |
tr |
dc.type |
Article |
tr |
dc.contributor.department |
Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü |
tr |
dc.contributor.department |
Kilis 7 Aralık Üniversitesi, İİBF, İşletme Bölümü |
tr |
dc.identifier.endpage |
406 |
tr |
dc.identifier.issue |
49 |
tr |
dc.identifier.startpage |
382 |
tr |
dc.identifier.volume |
18 |
tr |
dc.source.title |
Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi |
tr |