Özet:
Bu çalışma Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim
Programı’nın (TYMM-2024) alan becerilerine ilişkin öğrenme çıktılarının
Yenilenmiş Bloom Taksonomisi bağlamında incelenmesini
amaçlamaktadır. Araştırma nitel bir durum çalışması olarak tasarlanmış
ve doküman analizi yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. TYMM-2024’te yer
alan dinleme/izleme, okuma, konuşma ve yazma becerilerine yönelik
toplam 106 öğrenme çıktısı incelenmiştir. Analiz sonuçları programın
özellikle “analiz etme” ve “değerlendirme” düzeylerinde yoğunlaştığını ve
üst düzey bilişsel becerilerin geliştirilmesine öncelik verdiğini göstermiştir.
TYMM-2024, öğrencilerin üst düzey bilişsel süreçleri etkin bir şekilde
kullanabilmelerini sağlamak için eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini
desteklemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca araştırmada TYMM-2024, 2019
Türkçe Dersi Öğretim Programı ile karşılaştırılmıştır. Buna göre TYMM-
2024’ün daha dengeli bir taksonomik dağılım sunduğunu ve üst düzey
öğrenme becerilerine daha fazla vurgu yaptığı belirlenmiştir.