Adiyaman University Repository

The effect of first aid training provided to teachers on their first aid knowledge level

Show simple item record

dc.contributor.author Zeyrekli, Seheray
dc.contributor.author Karadağ, Gülendam
dc.date.accessioned 2025-05-20T05:56:14Z
dc.date.available 2025-05-20T05:56:14Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.issn 2458-9176
dc.identifier.uri http://dspace.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/6260
dc.description.abstract Aim: This study aims to evaluate the impact of first aid training on the knowledge levels of middle school teachers and to emphasize the importance of school health nursing. Materials and Methods: The study was conducted between January and June 2022 with 104 teachers, utilizing face-to-face interviews and the Individual Identification and First Aid Knowledge Test. The research was conducted in a quasi-experimental design with a pretest-posttest control group. Statistical analyses, including descriptive statistics, mean, standard deviation, median, ANOVA, and two-way analysis of variance, were performed using SPSS version 29.0. Results: It was found that 52.9% of participants frequently encountered situations requiring first aid, and 78.3% felt inadequate in first aid. The experimental group's mean score increased from 63.65 in the pre-test to 77.33 in the post-test following first aid training. In contrast, the control group's mean scores were 62.40 in the pre-test and 61.94 in the post-test. Significant differences were observed between the experimental and control groups on the first aid knowledge test in the post-tests (p=0.00). Conclusion: It has been determined that the first aid training given has a positive effect on the short-term first aid knowledge levels of teachers. tr
dc.description.abstract Amaç: Bu çalışmanın amacı, ilk yardım eğitiminin ilkokul öğretmenlerinin bilgi düzeyleri üzerindeki etkisini değerlendirmek ve okul sağlığı hemşireliğinin önemini vurgulamaktır. Gereç ve Yöntemler: Çalışma, Ocak-Haziran 2022 tarihleri arasında 104 öğretmenle yüz yüze görüşmeler ve Bireysel Tanımlama ve İlk Yardım Bilgi Testi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma, ön test-son test kontrol grubu ile yarı deneysel bir tasarımda yapılmıştır. Tanımlayıcı istatistikler, ortalama, standart sapma, medyan, ANOVA ve iki yönlü varyans analizini içeren istatistiksel analizler SPSS sürüm 29.0 kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bulgular: Katılımcıların %52,9'unun ilk yardım gerektiren durumlarla sıklıkla karşılaştığı ve %78,3'ünün ilk yardımda yetersiz hissettiği bulunmuştur. Deney grubunun ortalama puanı, ilk yardım eğitiminin ardından ön testte 63,65'ten son testte 77,33'e yükselmiştir. Buna karşılık, kontrol grubunun ön testte ortalama puanları 62,40 ve son testte 61,94'tür. Deney ve kontrol grupları arasında son testlerde ilk yardım bilgi testi puan ortalaması arasında anlamlı fark saptanmıştır (p=0.00). Sonuç: Verilen ilk yardım eğitiminin öğretmenlerin kısa vadeli ilk yardım bilgi düzeyleri üzerinde olumlu bir etkisi olduğu belirlenmiştir tr
dc.language.iso en tr
dc.publisher Adıyaman Üniversitesi tr
dc.title The effect of first aid training provided to teachers on their first aid knowledge level tr
dc.title.alternative Öğretmenlere verilen ilk yardım eğitiminin ilk yardım bilgi düzeyine etkisi tr
dc.type Article tr
dc.contributor.department Dokuz Eylül University, Institute of Health Sciences, Public Health Nursing MSc Program, 35210, İzmir-Turkey tr
dc.contributor.department Dokuz Eylul University, Faculty of Nursing, Department of Nursing, Department of Public Health Nursing, 35340, İzmir-Turkey tr
dc.identifier.endpage 58 tr
dc.identifier.issue 1 tr
dc.identifier.startpage 51 tr
dc.identifier.volume 11 tr
dc.source.title Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi tr


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account