Bu çalışma, üniversite öğrencileri arasında siber zorbalığa maruz kalmanın
yalnızlık ve benlik saygısı üzerindeki etkilerini ve temel psikolojik ihtiyaç
tatmininin bu ilişkilerdeki aracı rolünü incelemeyi amaçlamaktadır.
Araştırma, 2022-2023 akademik yıllarında Konya Necmettin Erbakan
Üniversitesi ve Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi'nde öğrenim gören
485 öğrenciye uygulanan anket verilerine dayanmaktadır. Yordayıcı
ilişkisel araştırma deseni kullanılarak yürütülen bu çalışmada, siber
zorbalık, yalnızlık, benlik saygısı ve temel psikolojik ihtiyaç tatmini
arasındaki ilişkiler kapsamlı bir şekilde analiz edilmiştir. Bulgular, siber
zorbalığa maruz kalmanın öğrencilerin yalnızlık seviyelerini artırdığını ve
benlik saygısını olumsuz etkilediğini göstermektedir. Özellikle, temel psikolojik ihtiyaçların tatmin düzeyinin, siber zorbalığın bu olumsuz etkileri
üzerinde kısmi aracı rolünü ortaya koyarak siber zorbalığın olumsuz
sonuçlarıyla mücadele etmede özerklik, ilişkisellik ve yeterliğin önemini
göstermiştir.
This study aims to examine the effects of cyberbullying victimization on
loneliness and self-esteem among university students and the mediating
role of basic psychological need satisfaction in these relationships. The
research is based on survey data collected from 485 students enrolled at
Konya Necmettin Erbakan University and Zonguldak Bülent Ecevit
University during the 2022-2023 academic year. Using a predictive
correlational research design, the relationships between cyberbullying,
loneliness, self-esteem, and basic psychological need satisfaction were
comprehensively analyzed. The findings indicate that experiencing
cyberbullying increases students' levels of loneliness and negatively
affects their self-esteem. Notably, the level of satisfaction of basic
psychological needs was found to have a partial mediating role in these
adverse effects of cyberbullying, underscoring the importance of
autonomy, relatedness, and competence in coping with the negative
consequences of cyberbullying