Adıyaman Üniversitesi Kurumsal Arşivi

Büyük Anlatılardan Küçük Anlatılara Kahramanın Dönüşümü.

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Öz, Mehmet
dc.date.accessioned 2025-04-21T05:53:47Z
dc.date.available 2025-04-21T05:53:47Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.issn 1308–9196
dc.identifier.uri http://dspace.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/6119
dc.description.abstract İnsanlık tarihi kahramanların, onların öykülerinin; değişimin, gerçeklik algısında dönüşümün de tarihidir. Mitler/destanlar döneminden modern çağa doğru her değişim ve dönüşüm beraberinde gerçeklik anlayışını da değişikliklere uğratmıştır. Örneğin modernizm akıl, mutlak hakikat, evrensellik, ilerleme gibi büyük anlatılara, kanonik söylemlere, kurtarıcı ideolojilere yaslanırken; postmodernizm daha çok buna karşıt düşünceye yaslanmıştır. Dolayısıyla modernizmden postmodernizme her alanda ciddi bir değişim ve dönüşümden bahsedilebilir. Değişim ve dönüşümün edebi alana, dolayısıyla anlatılara, anlatıların kahramanlarına yansıması da kaçınılmaz olmaktadır. Büyük anlatılara yaslanan eserler, büyük anlatılara uygun, büyük ve ideal amaçlar, büyük yolculuklar, yer yer ideolojik hedefler peşinde kahramanlar kurgularken; postmodern düşüncenin şekillendirdiği küçük anlatılar ise küçük anlatıya uygun, daha sıradan kahramanlar kurgulamaktadır. Bu nedenle büyük anlatılardan küçük anlatılara kahramanın değişim ve dönüşümünden söz edilebilir. Bu çalışmada kahramanın dönüşümü bağlamında, söz konusu anlatılara uygun olarak Halide Edip Adıvar’ın Yeni Turan’ının kahramanı “Oğuz” ile Ferit Edgü’nün Eylül’ün Gölgesinde Bir Yazdı romanının kahramanı “Çakır” incelenmektedir. tr
dc.description.abstract The history of humanity is the history of protagonists and their stories; it is also the history of change and conversion in the perception of reality. For instance, while modernism leaned on grand narratives, canonical discourses and saviour ideologies such as reason, absolute truth, universality and progress, postmodernism leaned more on the opposite idea. Therefore, a serious change and conversion can be mentioned in every field from modernism to postmodernism. The reflection of change and conversion on the literary field, thus on narratives and the protagonists of narratives is inevitable. While works based on grand narratives construct protagonists who pursue great and ideal goals, great journeys, sometimes ideological goals in accordance with grand narratives; small narratives shaped by postmodern thought construct more ordinary protagonists suitable for small narratives. For this reason, the change and conversion of the protagonist can be mentioned from grand narratives to small narratives. In this study, in the context of the conversion of the protagonist, ‘Oğuz’, the protagonist of Halide Edip Adıvar's “Yeni Turan (New Turan)” and ‘Çakır’, the protagonist of Ferit Edgü's “Eylülün Gölgesinde Bir Yazdı (It was A Summer in the Shadow of September)” are analysed in accordance with the narratives in question. tr
dc.language.iso tr tr
dc.publisher Adıyaman Üniversitesi tr
dc.subject Büyük anlatılar tr
dc.subject Küçük anlatılar tr
dc.subject Roman tr
dc.subject Kahraman tr
dc.subject Dönüşüm tr
dc.subject Grand narratives tr
dc.subject Smaller narratives tr
dc.subject Novel tr
dc.subject Protagonist tr
dc.subject Conversion tr
dc.title Büyük Anlatılardan Küçük Anlatılara Kahramanın Dönüşümü. tr
dc.type Article tr
dc.contributor.department MEB tr
dc.identifier.endpage 181 tr
dc.identifier.issue 48 tr
dc.identifier.startpage 158 tr
dc.identifier.volume 17 tr
dc.source.title Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi tr


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster