Türk halk müziği, köklü tarihsel geçmişi, müzikal zenginliği ve geniş
repertuarıyla, önemli bir müzik türü olarak kabul edilmektedir. Zengin
repertuvar ve müzikal yapısı gerek teorik anlamda müziği öğrenmek
isteyenlere gerek icracılara zengin bir kaynak olmaktadır. Bağlama da bu
zengin kaynaktan oldukça faydalanmaktadır. Bu araştırma, TRT Türk halk
müziği repertuvarı oyun havası formundaki eserlerden bağlama için etüt
üretme üzerine odaklanmaktadır. Nitel araştırma yöntemleriyle yürütülen
bu çalışmada, doküman analizi modeli kullanılmıştır. Araştırmada TRT Türk
halk müziği repertuvarı 27 sıra numaralı Cirit Havası adlı eser örnek olarak
alınmıştır. Bu eserden toplam 5 motiften 7 adet etüt türetilmiştir. Bu
etütler, bağlama icrasını öğrenmek isteyenlerin parmak pozisyonlarını,
yöresel tavırları, temel icra tekniklerini (süsleme, legato, vb.), hızlı ve teknik
çalmayı geliştirmeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın sonucunda, parmak
baskısı, Ankara tavrının gelişimi, çeşitli pozisyon kombinasyonları, süsleme,
legato (çarpma, çekme) tekniklerinin gelişimi, hızlı ve teknik çalmanın
gelişimine yönelik etütler üretilmiştir.
Turkish folk music is considered an important musical genre with its deeprooted
historical past, musical richness and wide repertoire. Its rich
repertoire and musical structure is a rich resource for both those who want
to learn music in a theoretical sense and performers. The bağlama also
makes great use of this rich resource. This research focuses on producing
etudes for baglama from TRT Turkish folk music repertoire works in the
form of playing mood. In this study, which was conducted with qualitative
research methods, the document analysis model was used. In the research,
the work entitled Cirit Air, number 27 of the TRT Turkish folk music
repertoire, was taken as an example. A total of 7 etudes from 5 motifs were
derived from this work. These studies show the finger positions of those
who want to learn baglama performance, local manners, basic
performance techniques (ornamentation, legato, etc.), aims to improve
fast and technical playing. As a result of the research, finger pressure, the
development of the Ankara attitude, various position combinations,
ornamentation, the development of legato (striking, pulling) techniques,
studies for the development of fast and technical playing were produced