1884’te dünyaya gelen Aka Gündüz, romandan hikâyeye, tiyatrodan şiire
pek çok türde eserler vermiştir. Yazar, içinde yaşadığı toplumun tarihi
dönemeçlerine şahitlik etmiş, eserlerinde bu sosyal değişimlere sıklıkla yer
vermiştir. Gündüz’ün ilk dönem hikâyelerinde (1909-1914) milli şuur
teması ağırlıktadır. Yazarın ikinci dönem (1914-1923) öyküleri bu zamanı
kapsar. Gündüz’ün Anadolu’yu konu alan öykülerinde mizahi bir anlatım
vardır. Yazar, Anadolu’daki günlük yaşamı, sosyal meseleleri, ekonomik
sorunları öykülerinde ele alır. Aka Gündüz’ün öykücülüğündeki üçüncü
dönem olan Cumhuriyet sonrası (1923-1949) öykülerindeyse toplumsal
konular ağırlıktadır. Aile, kadın, çocuk ve eğitim yazarın bu dönem en sık
işlediği konulardandır. Aka Gündüz, son dönem öykülerinde toplum ve aile
hayatında kadınların yaşadıklarına, onların sosyal sorunlarına, toplumun
ahlak anlayışı altında çoğu zaman ezilmelerine değinir.
Born in 1884, Aka Gündüz has produced works in many fields from novels
to stories, from theater to poetry. The author witnessed the historical
turns of the society in which he lived, and frequently included these social
changes in his work: The theme of national consciousness predominates
in Gündüz's early stories (1909-1914). Turkish nationalism is at the center
of the author's stories of this period. The author's second period (1914-
1923) stories cover this time. There is a humorous expression in Gündüz's
stories about Anatolia. The author deals with the daily life, social issues
and economic problems in Anatolia in his storie: In the post-Republic
(1923-1949) stories, which is the third period in Aka Gündüz's storytelling,
social issues are dominant. Family, women, children and education are
the most common topics of this period. In her recent stories, Aka Gündüz
talks about the experiences of women in society and family life, their
social problems, and their oppression under the morality of the society.