Bu araştırmada, ortaokul öğretmenlerinin mesleki motivasyonlarının ve
okullarındaki örgütsel farkındalığa ilişkin görüşlerinin okullara ve
öğretmenlere ilişkin çeşitli değişkenler bakımından araştırılması ve
okullardaki örgütsel farkındalığın öğretmenlerin mesleki motivasyonlarını
yordayıcılığının test edilmesi amaçlanmaktadır. Yordayıcı korelasyonel
desendeki bu araştırmanın örneklemi, Şanlıurfa ilindeki ortaokullarda
görev yapan ve basit tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen 312 öğretmenden
oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, öğretmenlerin mesleki
motivasyonlarının ve okullarda örgütsel farkındalığın incelenmesine
yönelik ölçekler aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde, Pearson
korelasyon analizi, basit doğrusal regresyon analizi, betimsel istatistikler, bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi ve tek yönlü varyans
analizi ile bağlantılı olarak Welch ve Brown-Forsythe, Tamhane’s T2 ve
Scheffe testleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları, ortaokul
öğretmenlerinin mesleki motivasyonunun cinsiyet, branş ve mesleki
deneyim değişkenlerine göre farklılık gösterdiğine işaret etmiştir.
Ortaokul öğretmenlerinin mesleki motivasyonu ile ortaokullardaki
örgütsel farkındalık arasında ise pozitif bir ilişki bulunmaktadır.
Okullardaki örgütsel farkındalığa ilişkin öğretmen görüşleri,
öğretmenlerin mesleki motivasyonunun anlamlı bir yordayıcısı olarak
belirlenmiştir.
The purpose of this research is to investigate the secondary school
teachers’ professional motivation and their opinions on organizational
mindfulness in their schools in terms of various variables related to
schools and teachers, and to test whether organizational mindfulness in
schools predicts teachers’ professional motivation. The sample of this
predictive correlational study consists of 312 teachers working in
secondary schools in Şanlıurfa province and selected by simple random
sampling. The data of the research were collected through the scales for
examining the professional motivation of teachers and the organizational
mindfulness in schools. Pearson correlation analysis, simple linear
regression analysis, descriptive statistics, independent sample t-test, oneway
analysis of variance and Welch and Brown-Forsythe, Tamhane’s T2
and Scheffe tests in conjunction with one-way analysis of variance were
used in the data analysis. The findings pointed out that the professional
motivation of secondary school teachers differs according to gender,
branch and seniority variables. There is a positive relationship between
the professional motivation of secondary school teachers and the
organizational mindfulness in secondary schools. Teachers’ opinions on
organizational mindfulness in schools were found to be a significant
predictor of teachers’ professional motivation.