This study conducts a meta-analysis of nominal phrases with "drama" as
the head noun and modifier, aiming to clarify the terminology within the
field of drama education and address discrepancies in term usage across
various linguistic contexts. Utilizing a quantitative approach, the research
analyzes the frequency and usage patterns of drama-related terms in the
British National Corpus (BNC) and Google Scholar. Significant disparities
were found, indicating broader usage and diverse applications in Google
Scholar compared to the BNC. The study highlights the need for
standardized terminology to enhance communication and comparability
in academic research. By defining key terms such as "drama activity,"
"drama play," and "educational drama," the analysis contributes to
reducing ambiguities and fostering a more coherent dialogue within
drama studies, thereby facilitating more effective educational practices
and interdisciplinary collaboration.
Bu çalışma, drama eğitimi alanındaki terminolojiye açıklık getirmeyi ve
çeşitli dilsel bağlamlarda terim kullanımındaki tutarsızlıkları ele almayı
amaçlayan, baş isim ve niteleyici olarak "drama" içeren nominal
ifadelerin bir meta-analizini gerçekleştirmektedir. Nicel bir yaklaşım
kullanan araştırma, British National Corpus (BNC) ve Google Scholar'daki
drama ile ilgili terimlerin sıklığını ve kullanım şekillerini analiz etmektedir.
Google Scholar'da BNC'ye kıyasla daha geniş kullanım ve farklı
uygulamalara işaret eden önemli farklılıklar bulunmuştur. Çalışma,
akademik araştırmalarda iletişimi ve karşılaştırılabilirliği artırmak için
standartlaştırılmış terminolojiye duyulan ihtiyacı vurgulamaktadır. Analiz,
"drama etkinliği", "drama oyunu" ve "eğitsel drama" gibi anahtar
terimleri tanımlayarak, belirsizlikleri azaltmaya ve drama çalışmaları
içinde daha tutarlı bir diyaloğu teşvik etmeye katkıda bulunmakta,
böylece daha etkili eğitim uygulamaları ve disiplinler arası işbirliğini
kolaylaştırmaktadır.