Bu çalışmada Üst Düzey Düşünme Becerileri Değerlendirme Ölçeği’nin
Türkiye koşullarında geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Ölçeğin uyarlama sürecinde ileri çeviri yöntemi kullanılmıştır. Tarama
yöntemi ile gerçekleştirilen bu çalışmanın örneklemini 819 öğretmen
adayı oluşturmuştur. Veriler hem yüz yüze hem de çevrimiçi bir form
kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 21.0 ve AMOS 21
programlarından yararlanılarak, açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğretmen
adaylarının üst-düzey düşünme becerilerini ölçmek için kullanılabilecek
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı elde edilmiştir. Özgün ölçek, 4 faktör ve
bu faktörlere ait 14 alt boyuttan oluşurken, Türkçeye uyarlama çalışması
4 faktörle sonuçlanmıştır. Bu bağlamda, gelecekteki çalışmaların daha
büyük ve daha heterojen bir örneklemi kapsayacak şekilde planlanması
önerilmiştir.
The aim of this study was to examine the validity and reliability of the
Higher-order Thinking Skills Assessment Scale in Turkish context. The
forward translation method was used in the adaptation process of the
scale. The sample of this study, conducted using the survey method,
consisted of 819 teacher candidates. Data were collected with both faceto-
face and online forms. The data were analyzed using exploratory
factor analysis and confirmatory factor analysis with SPSS 21.0 and AMOS
21 softwares. As a result of the study, a valid and reliable measurement
tool that can be used to measure teacher candidates’ higher-order
thinking skills was obtained. The original scale consists of 4 factors and 14
sub-dimensions, while the adaptation study to Turkish resulted in 4
factors. In this context, it is recommended that future studies be planned
to include a larger and more heterogeneous sample.