Bu araştırma; ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin öz yeterlik inançları ile
yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişkinin tespit edilmesi ve öğrencilerin öz
yeterlik inançlarının ve yaratıcılık düzeylerinin demografik değişkenlere
göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Araştırma ilişkisel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır.
Araştırmanın örneklemi 2020-2021 eğitim öğretim yılında Adana ili
merkez ilçelerdeki ilkokullarda öğrenim gören 4.sınıf öğrencilerinden
tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırma verileri “Çocuklar
İçin Öz Yeterlik Ölçeği”,“Ne Kadar Yaratıcısınız?” ölçekleri ve kişisel bilgi
formları ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre;
öğrencilerin öz yeterlik inançlarının cinsiyet, anne – baba eğitim düzeyi,
anne-baba mesleğine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir.
Öğrencilerin toplam yaratıcılık düzeylerinin ortalamanın altında olduğu ve
sadece anne mesleği değişkenine göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.
Ayrıca öğrencilerin toplam öz yeterlik puanları ile toplam yaratıcılık puanları arasında düşük düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu
belirlenmiştir.
This research was conducted to determine the relationship between
primary school 4th grade students' self-efficacy beliefs and creativity
levels and to determine whether students' self-efficacy beliefs and
creativity levels differ according to demographic variables. The research
is a descriptive study in relational screening model. The sample of the
study was selected by stratified sampling method from the 4th grade
students studying in primary schools in the central districts of Adana in
the 2020-2021 academic year. Research data “Self-Efficacy Scale for
Children”, “How Creative Are You?” scales and personal information
forms were collected. According to the findings obtained in the research;
It has been determined that students' self-efficacy beliefs differ
significantly according to gender, parental education level, parental
profession, number of siblings, socio-economic level of the family. It was
concluded that the total creativity levels of the students were below the
average and the creativity levels of the students differed only according
to the mother profession variable. In addition, it was determined that
there was a low, positive and significant relationship between the
students' total self-efficacy scores and their total creativity scores.