Bu çalışmanın amacı, yazma sürecinin aşamalarına yer verme açısından
2023-2024 eğitim-öğretim yılında okutulan ortaokul Türkçe ders
kitaplarındaki metin oluşturma etkinliklerini incelemektir. Veriler,
doküman incelemesi yöntemiyle toplanmıştır. Araştırmacı tarafından
hazırlanan “Yazma Sürecinin Aşamalarını Belirleme Formu” ile etkinlikler
incelenmiştir. Tüm sınıf seviyelerinde planlama aşamasına yüksek sıklıkta,
taslak oluşturma aşamasına düşük sıklıkta yer verilmiştir. Düzenleme
aşamasına 5, 6 ve 7. sınıflarda düşük sıklıkta yer verilirken 8. sınıfta ise hiç
rastlanmamıştır. Düzeltme ve paylaşma aşamalarına 5. sınıfta orta
sıklıkta, 6 ve 7. sınıflarda düşük sıklıkta, 8. sınıfta ise yüksek sıklıkta yer
verilmiştir. Bununla birlikte 5. sınıflarda yazma sürecinin tüm aşamalarına
uygun sadece bir etkinlikle karşılaşılırken diğer sınıf düzeylerinde ise tüm
aşamaları içeren herhangi bir etkinlik tespit edilmemiştir. Sonuç olarak
planlama aşaması dışında yazma sürecinin diğer aşamalarının sınıf
düzeylerindeki metin oluşturma etkinliklerine dengeli bir şekilde
dağılmadığı görülmüş olup tüm aşamalara uygun etkinliklerle
çalışmaların daha nitelikli olacağı düşünülmektedir.
This study aims to examine the text creation tasks in secondary school
Turkish language course books in the 2023-2024 academic year in
relation to the stages of the writing process. Data are collected through
document review. Tasks are examined with the “Form for Determining
the Stages of the Writing Process” designed by the researcher. The
analysis showed that the planning stage is more prevalently used in the
tasks, whereas the drafting stage is less used. The revising stage is less
prevalently used in the tasks for the 5th, 6th, and 7th grades, whilst this
stage is not included at all in the tasks for the 8th grade. The editing and
sharing stages are moderately incorporated in the tasks for the 5th
grade, less included in the 6th and 7th grades, and more present in the
tasks for 8th grade. Further, there is only one task that offers all stages of
the writing process for the 5th grade and none for other grade levels. In
conclusion, the stages of the writing process other than the planning
stage are not evenly distributed across the text creation tasks at the
grade levels, and it is believed that tasks offering all stages would be
more effective in teaching.