Adıyaman Üniversitesi Kurumsal Arşivi

Farklı oranlarda izooktan-dizel yakıtı ile beslenen bir rccı motorunun motor performansı ve emisyonları üzerine deneysel bir çalışma

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Fırat, Müjdat
dc.contributor.author Okcu, Mutlu
dc.contributor.author Varol, Yasin
dc.date.accessioned 2025-03-10T08:26:03Z
dc.date.available 2025-03-10T08:26:03Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.issn 2149-0309
dc.identifier.uri http://dspace.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/5960
dc.description.abstract Yapılan çalışmada deney motoru, modifiye edilerek RCCI konseptine göre çalışır hale getirilmiş tek silindirli dizel motordur. Yüksek reaktiviteli yakıt (HRF) olarak dizel ve düşük reaktiviteli yakıt (LRF) olarak da izooktan (%15, %30, %45 ve %60 karışım oranlarında) kullanılmıştır. Deneyler üç farklı yükte (%20, %40 ve %60) ve 2400 (d/d) sabit motor devrinde gerçekleştirilmiştir. %20 yükte basınç pik değerinde LRF kullanımı ile önemli bir değişim olmamakla birlikte, motor yükü ve LRF karışım oranı arttıkça basınç ve HRR pik değeri artmış, bu değerlerin oluştuğu krank açısı ilerlemiştir. Motor performansı için önemli olan ortalama indike basınçta (OİB) LRF oranına bağlı olarak kısmi azalmalar görülmesine rağmen, %15 LRF oranı kullanımının tüm yüklerde OİB’nin dizel yakıtlı deneyde oluşan değerle hemen hemen aynı seviyede oluştuğu belirlenmiştir. LRF kullanımı ile düşük yükte NOx emisyonu, yüksek yükte CO emisyonu başarılı bir şekilde azaltılırken, HC emisyonu tüm deneylerde artış göstermiştir. Duman opaklığı tüm yük deneylerinde LRF ile azaltılırken, en büyük azalma %60 yükte yaklaşık olarak %97 oranında gerçekleşmiştir. tr
dc.description.abstract In the conducted study, a single-cylinder diesel engine was modified to operate according to the RCCI concept. Diesel was used as HRF and isooctane (in mixture ratios of 15%, 30%, 45%, and 60%) as LRF. Experiments were conducted at three different loads (20%, 40%, and 60%) and at a constant engine speed of 2400 rpm. While there was no significant change in the peak pressure value with the use of LRF at 20% load, as the engine load and LRF mixture ratio increased, both pressure and HRR peak value increased, and these values occurred at an advanced crank angle. Although partial decreases depending on the LRF ratio were observed in the IMEP, which is important for engine performance, it was determined that the use of 15% LRF ratio resulted in IMEP levels almost similar to those obtained in diesel-fueled experiments at all loads. With the use of LRF, NOx emissions were successfully reduced at low loads, and CO emissions were reduced at high loads, while HC emissions increased in all experiments. Smoke opacity was reduced with LRF at all load experiments, with the greatest reduction occurring at 60% load, approximately by 97%. tr
dc.language.iso tr tr
dc.publisher Adıyaman Üniversitesi tr
dc.subject RCCI tr
dc.subject İzooktan tr
dc.subject Dizel motor tr
dc.subject Emisyon tr
dc.subject Yüksek oktanlı yakıt tr
dc.subject Iso-octane tr
dc.subject Diesel engine tr
dc.subject Emissions tr
dc.subject High octane fuel tr
dc.title Farklı oranlarda izooktan-dizel yakıtı ile beslenen bir rccı motorunun motor performansı ve emisyonları üzerine deneysel bir çalışma tr
dc.title.alternative An experimental study on engine performance and emissions of a rcci engine fuelled with different ratios of isooctane-diesel fuel tr
dc.type Article tr
dc.contributor.authorID 0000-0001-6978-9044 tr
dc.contributor.authorID 0000-0003-2989-7125 tr
dc.contributor.authorID 0000-0002-8226-0994 tr
dc.contributor.department Fırat Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Otomotiv Mühendisliği Bölümü, Elazığ, 23000, Türkiye tr
dc.contributor.department Ardahan Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü, Ardahan, 75002, Türkiye tr
dc.identifier.endpage 362 tr
dc.identifier.issue 23 tr
dc.identifier.startpage 352 tr
dc.identifier.volume 10 tr
dc.source.title Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi tr


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster