İmam Maturidi’ye göre din tevhide inanmak demektir. Şeriat ise İslam dininin itikadi, ahlaki
ve ameli sahadaki aynı özün her peygambere vahiy yoluyla gönderilen fakat tarihi kültürel
ve sosyal şartlara göre birbirinden farklı olan boyutlarını ifade eder. Bu yönüyle din sabittir,
şeriat ise dinamiktir. Bu dinamik yapı batı toplumlarında sekülerizm kavramı ile ilişkilendi
rilmiş dinin sabitelerinde topyekûn bir değişim oluşturulmaya çalışılmıştır. İslam dininin ya
pısı zaten hayatla iç içe olduğu için bu oluşum genel manada dinin özünü etkilememektedir.
Dinin bireysel ve sosyal hayattaki varlığının azalması ve dünya merkezli düşünmeyi ifade
eden sekülerleşme, batılılaşma ve modernleşmenin doğal sonucu olarak ortaya çıkmaktadır.
Sekülerleşme, sosyolojik ve psikolojik bir anlamı içermektedir. Sekülerleşme kavramıyla kişi
lerin toplumsal hayatlarında veya ferdi düşünce ve duygularında dinin etkin olma özelliğini
kaybetmesi kastedilmektedir. Bu çalışmada Din-şeriat kavramları açıklanmış, İmam Matu
ridi’de din-şeriat ayırımındaki hususlar ortaya konmuş bu ayırımdaki temel nokta belirlen
miştir. Aynı zamanda sekülerizm olgusu din bağlamında ele alınıp sekülerizmin etki alanları
açıklanmaya çalışılmıştır. İslami sekülerleşmenin imkânı konusu irdelenip sekülerleşen dün
yaya karşı dinin tutumu ortaya konulmaya çalışılmıştır.
According to Imam Maturidi, religion means believing in tawheed. Shari'a, on the other hand,
refers to the dimensions of Islam that are sent through revelation to every prophet whose
essence in the creed, moral and deed field is the same, but which are different from each
other according to historical, cultural and social conditions. In this respect, religion is fixed
and sharia is dynamic. This dynamic structure was associated with the concept of secularism
and tried to create a total change in the constants of religion in horse societies. Since the
structure of Islam is already intertwined with life, this formation does not affect the essence
of religion in general. The decline of the presence of religion in individual and social life and
the secularization of world-centered thinking and expression emerge as a natural result of
westernization and modernization. Secularization has a sociological and psychological mea
ning. The concept of secularization means that religion loses its effectiveness in people's so
cial lives or in their individual thoughts and feelings. In this study, the concepts of Religion
Sharia are explained, Imam Maturidi.