Amaç: Çalışma lise öğrencilerinin siber zorbalık, siber
mağduriyet ve depresyon düzeyleri arasındaki ilişkiyi
ve bu değişkenleri etkileyen faktörleri belirlemek
amacıyla tanımlayıcı kesitsel olarak yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma 2021-2022 eğitim
öğretim yılında batıda bir ilde yapılmış olup evreni
5686 bireydir. Örneklemini ise 466 öğrenci
oluşturmuştur. Veri toplamak için Anket Formu, Siber
Zorbalık Ölçeği (SZÖ), Siber Mağduriyet Ölçeği
(SMÖ) ve Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ)
kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların %58,4’ünün kadın, yaş
ortalamalarının 15,99±1,13 yıl olduğu belirlenmiştir.
Katılımcıların cinsiyet, okul türü ve gelir düzeylerine
göre SZÖ toplam puanları arasında anlamlı fark
(sırasıyla: p=0,003; p<0,001; p=0,049), SMÖ toplam
puanları açısından da okul türüne göre anlamlı fark
(p<0,001), cinsiyete göre ise BDÖ toplam puanı
açısından anlamlı fark bulunmuştur (p<0,001).
Sonuç: Çalışmaya katılan erkek öğrencilerin daha fazla
siber zorbalık davranışı gösterdikleri, yaş arttıkça siber
zorbalık davranışının da arttığı, siber zorbalığa uğrayan
kız öğrencilerin daha fazla depresyon riski yaşadığı
bulunmuştur.
Aim: The study was conducted as a descriptive cross sectional study to determine the relationship between
high school students' cyber bullying, cyber
victimization and depression levels and the factors
affecting these variables.
Materials and Methods: The study was conducted in
a western province in the 2021-2022 academic year
and the population of the study is 5686. The sample
consisted of 466 students. Questionnaire Form, Cyber
Bullying Scale (CBS), Cyber Victimization Scale
(CVS), and Beck Depression Scale (BDS) were used to
collect data.
Results: It was determined that 58.4% of the
participants were female, and their mean age was
15.99±1.13. There was a significant difference between
the CBS total scores according to the gender, school
type and income level of the participants (respectively:
p=0.003; p<0.001; p=0.04), and a significant difference
in terms of the CVS total scores according to the
school type (p<0.001), and according to the gender.
Conclusion: It was found that male students
participating in the study showed more cyberbullying
behavior, cyberbullying behavior increased as the age
increased, and female students who were cyberbullied
experienced more of risk depression.