Bu çalışma, yükseköğretim kurumlarının ön lisans programlarında okuyan
öğrencilerin gençlik liderlik özelliklerini ortaya çıkarmak amacıyla
yapılmıştır. Çalışmanın evrenini Adıyaman Üniversitesi, Sani Konukoğlu
Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu ile Besni Ali Erdemoğlu Meslek
Yüksekokulu’nda öğrenim gören ön lisans öğrencileri oluşturmaktadır.
Açıklayıcı araştırma tekniğinden yararlanılan bu çalışmada nicel araştırma
yöntemi kullanılmıştır. Araştırma için kullanılan anket iki bölümden
meydana gelmektedir. Birinci bölümde, katılımcıların demografik
özelliklerini ortaya koymak amacıyla hazırlanan 8 soru bulunmaktadır.
İkinci bölümde ise katılımcıların gençlik liderlik özelliklerini belirlemek
amacıyla Cansoy ve Turan’ın (2016) gençlik liderlik özelliklerini ölçmeye
yönelik geliştirmiş oldukları “Gençlik Liderlik Özellikleri Ölçeği: Güvenirlik
ve Geçerlik Çalışması” isimli ölçekten faydalanılmıştır. Elde edilen
verilerin analizinde SPSS 27.00 programı kullanılmıştır. Bu verilerin
geçerliliğini belirlemek için KFA (Keşfedici Faktör Analizi) uygulanmıştır.
Bunun yanında güvenilirlik testi, normallik analizi, frekans analizi, tek
faktörlü varyans analizi (Anova) ve bağımsız örneklem T Testi
uygulanmıştır. Çalışmanın sonuçları incelendiğinde, demografikdeğişkenler bakımından ölçeğin alt boyutlarının katılımcıların gençlik
liderlik özellikleri üzerinde anlamlı bir farklılık oluşturmadığı görülmüştür.
This study aims to reveal the youth leadership characteristics of students
enrolled in associate degree programs at higher education institutions.
The population of the study consists of associate degree students at
Adıyaman University, specifically those attending Sani Konukoğlu
Vocational School of Social Sciences and Besni Ali Erdemoğlu Vocational
School. Employing the explanatory research technique, this study utilizes
quantitative research methods. The research involves a survey with two
sections. The first section includes 8 questions designed to elucidate
participants' demographic characteristics. The second section employs
the "Youth Leadership Characteristics Scale: Reliability and Validity
Study," developed by Cansoy and Turan (2016), to determine
participants' youth leadership qualities. SPSS 27.00 software is used for
the analysis of the obtained data. Exploratory Factor Analysis (EFA) is
applied to determine the validity of the data. Additionally, reliability
testing, normality analysis, frequency analysis, one-way analysis of
variance (ANOVA), and independent samples t-test are conducted. Upon
examining the results of the study, it is observed that, in terms of
demographic variables, the sub-dimensions of the scale did not create a
significant difference in participants' youth leadership characteristics.