Adıyaman Üniversitesi Kurumsal Arşivi

Türk dil kurumu okul sözlüğü’nün biçim ve içerik standartlarına uygunluğu açısından incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Gülden, Bahadır
dc.contributor.author Demirer, Emre
dc.date.accessioned 2024-06-03T06:52:15Z
dc.date.available 2024-06-03T06:52:15Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.issn 1308–9196
dc.identifier.uri http://dspace.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/5179
dc.description.abstract Bu araştırma, Türk Dil Kurumu tarafından hazırlanan Okullar İçin Türkçe Sözlük’ün biçim ve içerik özellikleri açısından hedef kitleye uygunluğunu ortaya koymayı amaçlamıştır. Bulgular, nitel araştırma veri toplama tekniklerinden doküman incelemesiyle toplanmıştır. Biçim ve içerik özellikleri alan yazın taranarak belirlenmiş, elde edilen bulgular betimsel analize tabi tutulmuştur. Sözlüğün biçim özellikleri açısından incelenmesi gereken yönleri alan yazın taramasındaki ölçütlerden hareketle ağırlık, ebat, sırt, kapak, birleştirme yöntemi, kâğıt, yazı tipi ve puntosu olarak belirlenmiştir. Sözlüğün içerik özellikleri ise kullanılmakta olan Türkçe ders kitaplarının söz varlığı etkinliklerindeki kelimelerden ve 5, 6, 7 ve 8. sınıf seviyesi hedef kelime listelerindeki kelimeleri inceleme nesnesinin bu kelimeleri karşılama durumuna göre saptanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulardan hareketle sözlüğün biçimsel standartlarının yalnızca yazı puntosu açısından uygunluk taşımadığı, diğer ölçütlerinse uygun olduğu saptanmıştır. İçerik özellikleri açısından sözlük, sınıf seviyelerine göre hedef kelime listelerindeki kelimeleri %87-%96 oranda karşılayabilmiştir. tr
dc.description.abstract This research aimed to reveal the suitability of the Turkish Dictionary for Schools prepared by the TDK for the target audience in terms of form and content features. Findings were collected through document review, one of the qualitative research data collection techniques. Form and content characteristics were determined by scanning the literature, and the findings were subjected to descriptive analysis. The aspects that should be examined in terms of the format features of the dictionary were determined as weight, size, spine, cover, combination method, paper, font type and size, based on the criteria in the literature review. The content features of the dictionary were determined from the words in the vocabulary activities of the Turkish textbooks in use and the words in the target word lists of the 5th-8th grade levels, based on whether the object of study corresponds to these words. As a result of the research, it was determined that the formal standards of the dictionary were not only suitable in terms of font size, but also other criteria. In terms of content features, the dictionary was able to cover the words in the target word lists at a rate of 87%-96% according to grade levels. tr
dc.language.iso tr tr
dc.publisher Adıyaman Üniversitesi tr
dc.subject Sözlük tr
dc.subject Okul sözlükleri tr
dc.subject Biçimsel özellikler tr
dc.subject İçeriksel özellikler tr
dc.subject Hedef kelimeler tr
dc.subject Dictionary tr
dc.subject School dictionaries tr
dc.subject Stylistic features tr
dc.subject Contextual features tr
dc.subject Target words tr
dc.title Türk dil kurumu okul sözlüğü’nün biçim ve içerik standartlarına uygunluğu açısından incelenmesi tr
dc.title.alternative Analysis of the Turkish language institution school dictionary for compliance with form and content standards tr
dc.type Article tr
dc.contributor.department Bayburt Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı tr
dc.contributor.department , Bayburt Üniversitesi, Eğitim Fakültesi tr
dc.identifier.endpage 59 tr
dc.identifier.issue 46 tr
dc.identifier.startpage 26 tr
dc.identifier.volume 17 tr
dc.source.title Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi tr


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster