dc.contributor.author |
Gülden, Bahadır |
|
dc.contributor.author |
Demirer, Emre |
|
dc.date.accessioned |
2024-06-03T06:52:15Z |
|
dc.date.available |
2024-06-03T06:52:15Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.issn |
1308–9196 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/5179 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırma, Türk Dil Kurumu tarafından hazırlanan Okullar İçin Türkçe
Sözlük’ün biçim ve içerik özellikleri açısından hedef kitleye uygunluğunu
ortaya koymayı amaçlamıştır. Bulgular, nitel araştırma veri toplama
tekniklerinden doküman incelemesiyle toplanmıştır. Biçim ve içerik
özellikleri alan yazın taranarak belirlenmiş, elde edilen bulgular betimsel
analize tabi tutulmuştur. Sözlüğün biçim özellikleri açısından incelenmesi
gereken yönleri alan yazın taramasındaki ölçütlerden hareketle ağırlık,
ebat, sırt, kapak, birleştirme yöntemi, kâğıt, yazı tipi ve puntosu olarak
belirlenmiştir. Sözlüğün içerik özellikleri ise kullanılmakta olan Türkçe ders
kitaplarının söz varlığı etkinliklerindeki kelimelerden ve 5, 6, 7 ve 8. sınıf
seviyesi hedef kelime listelerindeki kelimeleri inceleme nesnesinin bu
kelimeleri karşılama durumuna göre saptanmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgulardan hareketle sözlüğün biçimsel
standartlarının yalnızca yazı puntosu açısından uygunluk taşımadığı, diğer
ölçütlerinse uygun olduğu saptanmıştır. İçerik özellikleri açısından sözlük,
sınıf seviyelerine göre hedef kelime listelerindeki kelimeleri %87-%96
oranda karşılayabilmiştir. |
tr |
dc.description.abstract |
This research aimed to reveal the suitability of the Turkish Dictionary for
Schools prepared by the TDK for the target audience in terms of form and
content features. Findings were collected through document review, one
of the qualitative research data collection techniques. Form and content
characteristics were determined by scanning the literature, and the
findings were subjected to descriptive analysis. The aspects that should
be examined in terms of the format features of the dictionary were
determined as weight, size, spine, cover, combination method, paper,
font type and size, based on the criteria in the literature review. The
content features of the dictionary were determined from the words in the
vocabulary activities of the Turkish textbooks in use and the words in the
target word lists of the 5th-8th grade levels, based on whether the object
of study corresponds to these words.
As a result of the research, it was determined that the formal standards
of the dictionary were not only suitable in terms of font size, but also
other criteria. In terms of content features, the dictionary was able to
cover the words in the target word lists at a rate of 87%-96% according to
grade levels. |
tr |
dc.language.iso |
tr |
tr |
dc.publisher |
Adıyaman Üniversitesi |
tr |
dc.subject |
Sözlük |
tr |
dc.subject |
Okul sözlükleri |
tr |
dc.subject |
Biçimsel özellikler |
tr |
dc.subject |
İçeriksel özellikler |
tr |
dc.subject |
Hedef kelimeler |
tr |
dc.subject |
Dictionary |
tr |
dc.subject |
School dictionaries |
tr |
dc.subject |
Stylistic features |
tr |
dc.subject |
Contextual features |
tr |
dc.subject |
Target words |
tr |
dc.title |
Türk dil kurumu okul sözlüğü’nün biçim ve içerik standartlarına uygunluğu açısından incelenmesi |
tr |
dc.title.alternative |
Analysis of the Turkish language institution school dictionary for compliance with form and content standards |
tr |
dc.type |
Article |
tr |
dc.contributor.department |
Bayburt Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı |
tr |
dc.contributor.department |
, Bayburt Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
tr |
dc.identifier.endpage |
59 |
tr |
dc.identifier.issue |
46 |
tr |
dc.identifier.startpage |
26 |
tr |
dc.identifier.volume |
17 |
tr |
dc.source.title |
Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi |
tr |