Bu araştırma okul öncesi öğretmenlerinin çocukların zorlayıcı
davranışlarına yönelik kullandığı stratejileri incelemek amacıyla
yapılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu İstanbul ilinde görev alan 200 okul öncesi öğretmeni
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Okul Öncesi Öğretmenlerinin
Sınıf Yönetiminde İstenmeyen Davranışlara Karşı Kullandığı Stratejileri
Belirleme Ölçeği kullanılmıştır. Normallik testi ile verilerin normal dağıldığı
sonucuna ulaşılarak gruplar arası fark analizlerinde t-testi ve tek yönlü
ANOVA testi uygulanmıştır. İki bağımsız grup arasında istatistiksel olarak
anlamlı bir farklılık olup olmadığını bağımsız grup t-testi (mezun olunan
okul, çalışılan kurum türü) ile analiz edilmiştir. Üç ve daha fazla bağımsız
gruptan oluşan değişkenler arasında fark analizlerinde ise tek yönlü
ANOVA testi (yaş, mesleki kıdem, sorumlu olunan yaş grubu ve sınıfta
bulunan çocuk sayısı) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, okul öncesi
öğretmenlerinin yaş ve mezun oldukları bölüm türü değişkenlerine göre uyguladıkları stratejilerde bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Bununla
birlikte okul öncesi öğretmenlerinin diğer değişken gruplarından olan
mesleki kıdem, sınıfta bulunan çocuk sayısı ve sorumlu olunan yaş grubu
türlerinde anlamlı farklılıklar olduğu bulunmuştur.
This study was conducted to investigate the strategies preschool teachers
use to deal with children's challenging behavior. The Relational Screening
Model was used for the study. The participants of the study consists of 200
preschool teachers working in Istanbul. The Scale of Determining the
Strategies Used by Preschool Teachers Against Undesirable Behaviors in
Classroom Management was used as a data collection tool. The normality
test showed that data were normally distributed. There for the t-Test and
one-way Anova test were applied in the analysis of the difference between
and among the groups. Whether there was a statistically significant
difference between the two independent groups was analyzed with the
independent group t-test (graduate school, type of institution). One-way
ANOVA test (age, professional seniority, responsible age group and
number of children in the class) was used in the difference analysis among
the variables consisting of three or more independent groups. Results
revealed that there was no difference in the strategies applied by
preschool teachers according to age and undergraduate education.
However, there were significant differences found in the types of
professional seniority, number of children in the class and the children’s
age group.