Bu araştırmanın amacı, öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin
sosyal adalet liderliği davranışları ile öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeyi
arasındaki ilişkiyi belirlemektir. İlişkisel tarama modelinde tasarlanan bu
araştırmanın evrenini 2021- 2022 eğitim-öğretim yılında Rize il merkezi ve
ilçelerinde görev yapmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır.
Araştırmanın örneklemi ise evrenden tesadüfi örnekleme yöntemiyle
seçilen Rize il merkez ve ilçelerinde bulunan ilkokul ve ortaokullarda görev
yapmakta olan 316 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak Sosyal Adalet Liderliği Ölçeği-Öğretmen Formu ve
Örgütsel Sinizm Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere
göre öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin sosyal adalet liderliği
davranış ve tutumlarının aritmetik ortalamasının 3.93; öğretmenlerin
örgütsel sinizm algılarının aritmetik ortalamasının 2.07 olduğu tespit
edilmiştir. Araştırmada öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin
sosyal adalet liderliği stili ile öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeyleri
arasında negatif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğusaptanmıştır. Ayrıca sosyal adalet liderliğinin alt boyutları olan destek,
eleştirel bilinç ve katılımın örgütsel sinizmin anlamlı yordayıcısı olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this research is to Decipher the relationship between the social
justice leadership behaviors of school administrators and the
organizational cynicism level of teachers according to teachers' opinions.
The universe of this research, which was designed in the relational
screening model, consists of teachers working in the city center and
districts of Rize in the 2021- 2022 academic year. The sample of the
research consists of 316 teachers working in primary and secondary
schools located in the city center and districts of Rize, selected by random
sampling method from the universe. The Social Justice Leadership Scale Teacher Form and the Organizational Cynicism Scale were used as data
collection tools in the research. According to the data obtained from the
research, it was determined that the arithmetic mean of school principals'
social justice leadership behaviors and attitudes was 3.93 and the
arithmetic mean of teachers' perceptions of organizational cynicism was
2.07. According to the opinions of teachers, it has been found that there is
a significant relationship between the social justice leadership style of
school administrators and the organizational cynicism levels of teachers
in a negative way at a moderate level Decisively. In addition, it has been
concluded that support, critical consciousness and participation, which
are the sub-dimensions of social justice leadership, are significant
predictors of organizational cynicism.