Bu araştırmada, fen bilimleri dersi öğretim programı kapsamında kuvvetin
ölçülmesi ve sürtünme ünitesine ilişkin bağlam temelli sorulardan oluşan
geçerli ve güvenilir bir öğrenme durumları testi geliştirilmesi
amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda öğretim programında bulunan
kazanımlar, ders kitapları ve Eğitim Bilişim Ağı platformunda bulunan
içerikler derinlemesine incelenmiştir. Sonrasında merkezi olarak yürütülen
ulusal ve uluslararası sınavlarda ilgili konuya ilişkin bulunan örnek sorular
belirlenmiştir. Soruların bağlam temelli olarak hazırlanması sebebiyle
bağlam çeşitliliğini sağlamak adına Türkiye’nin yedi coğrafi bölgesinde
görev yapmakta olan 172 fen bilimleri öğretmeninden bağlam örnekleri
toplanmıştır. Oluşturulan sorulara ilişkin uzman görüşleri alınmıştır. Testin uygulama aşaması beşinci sınıfta öğrenim gören 240 ortaokul öğrencisiyle
gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen madde analizlerinden sonra 23
sorudan oluşan Bağlam Temelli Öğrenme Durumları Testi (BTÖDT) elde
edilmiştir. BTÖDT’nin ortalama madde güçlüğü 0,49 ve ortalama madde
ayırt ediciliği 0,60 olarak hesaplanmıştır. Güvenirlik çalışması sonucunda
KR-20 iç tutarlık katsayısı 0.86 bulunmuştur
In this study, it is aimed to develop a valid and reliable learning situation
test consisting of context-based questions about the measurement of force
and friction within the framework of the science curriculum. For this
purpose, the learning outcomes in the curriculum, the contents of the
textbooks and the Education Information Network platform were
examined in depth. Afterwards, sample questions related to the relevant
subject were determined in the national and international exams
conducted centrally. Due to the context-based preparation of the
questions, context samples were collected from 172 science teachers
working in different geographical regions of Turkey in order to ensure
context diversity. Expert opinions were taken regarding the questions. The
study group consists of 240 secondary school students studying in the fifth
grade. After the item analysis, the Context-Based Learning Situations Test
(CLST) consisting of 23 questions was obtained. The mean item difficulty of
the CLST was calculated as 0.49 and the mean item discrimination was
calculated as 0.60. As a result of the reliability study, the KR-20 internal
consistency coefficient was found to be 0.86.