1960 sonrası dönemde doğaya ve ekolojiye bakışta yaşanan değişimler
sanat üzerinde de etkili olmuş; sanat üretiminin kamusal alanda da var
olduğu, hatta halkın ve farklı meslek gruplarının da dahil olduğu yeni
yaklaşımlar getirmiştir. Bu makalede, 2022 yılında Adıyaman Perre Antik
Kenti’nde düzenlenen Perre Sanat Çalıştayı sürecinde üretilen bazı sanat
eserlerinin Antroposen Çağı içerisinde yer alan kavramsal metinlerin ve
ekolojik sanat pratiklerinin incelenerek yorumlanması amaçlanmaktadır.
Bu amaçla çağdaş sanat, antroposen ve ekolojik sanat ile ilgili literatür
taraması yapılmış ve bu kavramlar ile ilgili daha önce yapılmış olan sanat
çalışmalarıyla çalıştay süresince üretilen eserlerin ekolojik göstergeleri
karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Ayrıca bu çalışmada ismine yer verilen
sanatçılarla bireysel görüşmeler yapılarak ilgili sanat eserlerinin sanatçı ve
izleyici
bakış açısından çok yönlü olarak incelenmesi yöntemi
benimsenmiştir. Sanat çalıştayları hakkında mevcut literatürün azlığı da
göz önüne alındığında, Perre Sanat Çalıştayı süreci ve sonrasında ortaya
çıkan kolektif bilgi ve deneyimin bireysel gözlemler aracılığıyla araştırılıp,
incelenip, ortaya konulması ayrıca önem arz etmektedir.
In the post-1960 period, changes in the view of nature and ecology have
also had an impact on art, bringing new approaches in which art
production is also present in the public sphere, even involving the public
and different professional groups. In this article, it is aimed to interpret
some of the artworks produced during the Perre Art Workshop organized
in the ancient city of Perre in Adıyaman in 2022 by examining the
conceptual texts and ecological art practices within the Anthropocene Age.
For this purpose, a literature review on contemporary art, anthropocene
and ecological art has been conducted and the ecological indicators of the
artworks produced during the workshop have been examined
comparatively with the artworks produced before. In addition, the method
of conducting individual interviews with the artists whose names are
included in this study was adopted to examine the relevant artworks from
the perspective of the artist and the audience in a multidimensional way.
Considering the scarcity of existing literature on art workshops, it is also
important to investigate, analyze and reveal the collective knowledge and
experience that emerged during and after the Perre Art Workshop through
individual observations.