dc.contributor.author |
Mert Duran, Canan Nimet |
|
dc.date.accessioned |
2023-10-25T06:08:51Z |
|
dc.date.available |
2023-10-25T06:08:51Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.issn |
1308–9196 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/4707 |
|
dc.description.abstract |
Çalışma, Türkçe öğretim programlarında okuma, konuşma ve dinleme
becerilerinin ortak noktasında yer alan prozodi ve prozodik unsurların
varlığını, ele alınış şeklini ortaya koymayı ve değerlendirmeyi
amaçlamaktadır. Bu kapsamda 2019’da Millî Eğitim Bakanlığı tarafından
hazırlanan Türkçe Dersi Öğretim Programı (TDÖP) doküman analizi
yöntemiyle incelenmiştir. Öğretim programlarında prozodiye, prozodik
unsurlara ve prozodik farkındalığa yönelik ifadelere yetkinlikler, özel
amaçlar, öğrenme-öğretme yaklaşımı, kazanımlar ve açıklamalar
bölümlerinde yer verilip verilmediği ayrıntılı olarak ele alınmıştır.
Araştırmada 2019 TDÖP‘nda prozodi ve prozodik unsurların genel
görünümü belirlenmiştir ve dokuz bölümden oluşan 2019 TDÖP’nda
sadece üç bölümde prozodi ve prozodiye uygun ifadelerin yer verildiğini
tespit edilmiştir. Araştırmanın ikinci sürecinde ise bu üç bölüm çalışmanın
amacı doğrultusunda detaylı bir şekilde incelenerek değerlendirilmiştir.
Değerlendirme sonucunda 2019 TDÖP’nın prozodik unsurlar ve prozodik
farkındalığı yansıtması açısından yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Sonuç
olarak
prozodik
unsurların ve prozodik farkındalığın öğretim
programlarının temel değişkenlerinden biri olması sebebiyle öğretim
programlarının da bu anlayış çerçevesinde geliştirilmesi gerektiği
söylenebilir. |
tr |
dc.description.abstract |
The study aims to reveal and evaluate the existence and handling of
prosody and prosodic elements, which are at the common point of
reading, speaking, and listening skills in the Turkish Language Course
curriculum. In this context, the TLCC prepared by the Ministry of National
Education in 2019 was examined by the document analysis method. It has
been discussed in detail whether expressions related to prosody, prosodic
elements, and prosodic awareness are included in the sections of
competencies,
special
purposes,
learning-teaching
approach,
achievements, and explanations in the curriculum. Accordingly, it has
been determined that in the 2019 TLCC, which consists of nine sections,
only three sections contain prosody and expressions suitable for prosody.
In the second phase of the study, these three sections were examined and
evaluated in detail in line with the purpose of the study. As a result of the
evaluation, it was determined that the 2019 TLCC was insufficient in
terms of reflecting prosodic elements and prosodic awareness. According
to the research results, it can be said that prosodic elements and prosodic
awareness should be one of the basic variables of the curriculum and that
the curriculum should be developed within the framework of this
understanding. |
tr |
dc.language.iso |
tr |
tr |
dc.publisher |
Adıyaman Üniversitesi |
tr |
dc.subject |
Prozodi |
tr |
dc.subject |
Türkçe Dersi Öğretim Programı |
tr |
dc.subject |
Prozodik farkındalık |
tr |
dc.subject |
Prosody |
tr |
dc.subject |
Turkish Lesson Curriculum |
tr |
dc.subject |
Prosodic awareness |
tr |
dc.title |
2019 Türkçe öğretim programında prozodi |
tr |
dc.title.alternative |
Prosody in 2019 Turkish curriculum |
tr |
dc.type |
Article |
tr |
dc.contributor.authorID |
0000-0002-8450-143X |
tr |
dc.contributor.department |
Adıyaman Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı |
tr |
dc.identifier.endpage |
32 |
tr |
dc.identifier.issue |
43 |
tr |
dc.identifier.startpage |
1 |
tr |
dc.identifier.volume |
16 |
tr |
dc.source.title |
Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi |
tr |