Katılımcı bir yönetim anlayışının toplumun genelince kabul görmesi ve
katılım araçlarının doğru, adil ve etkin kullanılabilmesi yapısal olduğu
kadar kültürel bir meseledir. Literatürde, katılım kültürünün gelişimine
ilişkin en temel gösterge katılıma istekli insanların sayısıdır. Ancak katılım
motivasyonunun niteliksel yönleri de politik kültür açısından önemlidir. Bu
çalışma, bir katılım aracı olarak Türkiye’de kurulan Cumhurbaşkanlığı
İletişim Merkezi’nin (CİMER) toplumsal anlamı üzerine özgün bulgular
sunar. Araştırmanın bulguları, Türkiye nüfusunun %30’undan fazlasını
oluşturan İstanbul, Ankara ve İzmir illerinden, internet kullanım verilerinin
dayandığı 16-74 yaş grubu dikkate alınarak seçilen 400 kişilik bir
örnekleme dayanmaktadır.
The acceptance of a participatory management approach by the society
and the correct, fair and effective use of participation tools is a cultural as
well as a structural issue. In the literature, the most basic indicator of the
development of a culture of participation is the number of people willing
to participate. However, qualitative aspects of participation motivation
are also important for political culture. This study presents original
findings on the social meaning of the Presidential Communication Center
(CIMER) established in Turkey as a participation tool. The findings of the
study are based on a sample of 400 people selected from the provinces of
Istanbul, Ankara and Izmir, which constitute more than 30% of the
Turkish population, taking into account the 16-74 age group on which the
internet usage data is based.