Amaç: Klinik Ortamlarda Akademik Ebelik Ölçeği’nin
Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışmasını yapmak
ve ölçeğin Türkçe formunu kullanıma sunmaktır.
Gereç ve yöntem: Metodolojik tipte bir araştırmadır.
Araştırmada 163 ebelik öğrencisine ulaşılmış, veri
toplama araçları olarak “Birey Tanıtım Formu” ve
“Klinik Ortamlarda Akademik Ebelik Ölçeği”
kullanılmıştır.
Bulgular: Doğrulayıcı Faktör Analizi sonucuna göre
ölçeğin yapısal denklem modelinin p=0.000 düzeyinde
anlamlı ve ölçeği oluşturan 10 maddenin iki faktörlü
ölçek yapısıyla ilişkili olduğu saptanmıştır. Ölçeğin
Kuder Richardson-20 katsayısı 0,886 bulunmuştur ve
güvenilir olduğu belirlenmiştir. En düşük faktör yük
değeri 0,363, en yüksek değeri 0,732 olarak
saptanmıştır.
Sonuç: Ölçek ebelik öğrencilerinin, ebelerin akademik
rolünün klinik öğrenme ve mesleki bilgi, beceri ve
klinik yeterlilik gelişimine ilişkin algılarını ölçmede
yüksek güvenilirlik ve geçerliliğe sahiptir.
Aim: To conduct the Turkish validity and reliability
study of the Midwifery Academics in Clinical
Environment Tool and to make Turkish version of the
tool available.
Materials and Methods: It’s a methodological type of
research. In the research, 163 midwifery students were
reached, and “Individual Identification Form” and “The
Midwifery Academics In Clinical Environment Tool”
were used as data collection tools.
Results: According to the results of the Confirmatory
Factor Analysis, it was determined that the structural
equation model of the tool was significant at the
p=0.000 level and that the 10 items constituting the
tool were related to the tool structure with two factors.
The Kuder Richardson-20 coefficient of the tool was
found to be 0.886 and it was determined to be reliable.
The lowest factor load value of the tool was 0.363, the
highest value was 0.732.
Conclusion: The tool has high reliability and validity
in measuring midwifery students’ perceptions of the
academic role of midwives on clinical learning and the
development of professional knowledge, skills and
clinical competence.