Kesir dereceli PID kontrolör çoğu kontrol sisteminde geleneksel PID kontrolöre göre daha başarılı bir kontrol 
performansı sunar. Bu çalışmada, DC motorun hız kontrolü için kesir dereceli PID kontrolörün kullanıldığı 
optimizasyon-tabanlı bir metot önerilmiştir. Önerilen yöntem, optimal kesir dereceli PID kontrolör parametrelerini 
belirlemek amacıyla yusufçuk algoritması ve çok-ölçütlü bir amaç fonksiyonu kullanır. Kontrol sistemlerinde 
amaç fonksiyonu oluşturulurken hatayı esas alan ölçütler ya da zaman cevabı özelliklerini esas alan ölçütler 
kullanılır. Bu çalışmada hatayı esas alan integral performans ölçütleri ve zaman cevabı özelliklerinden yüzde aşma 
değeri birleştirilerek bir çok-ölçütlü amaç fonksiyonu tanımlanmıştır. Önerilen yöntemin performansını 
değerlendirmek amacıyla zaman cevabı analizi ve dayanıklılık analizi yapılmıştır. Her iki analizde de güncel 
literatürden çalışmalarla karşılaştırmalar yapılarak, yöntemin başarısı test edilmiştir. Elde edilen sonuçlar şekiller 
ve çizelgelerle sunulmuş, önerilen yöntemin DC motorun hız kontrolü için başarılı bir kontrol gerçekleştirdiği 
görülmüştür.
 
A fractional-order PID controller offers better control performance than a traditional PID controller in most control 
systems. In this study, an optimization-based method using a fractional-order PID controller is proposed for speed 
control of DC motor. The proposed method uses the dragonfly algorithm and a multi-criteria objective function to 
determine the optimal fractional-order PID controller parameters. In control systems, criteria based on error or 
based on time response specifications are used while creating the objective function. The study, a multi-criteria 
objective function is defined by combining the error-based integral performance index and the percent overshoot 
from the time response properties. Time response analysis and robustness analysis are performed to evaluate the 
performance of the proposed method. In both analyzes, the success of the method is tested by making comparisons 
with studies from the current literature. The obtained results are presented with figures and tables, and it is seen 
that the proposed method performs a successful control for the speed control of the DC motor.