Performance and efficiency are among the most important parameters in electric motors. Improvements to the 
engine not only increase engine performance but also affect production costs. Permanent Magnet Synchronous 
Motor (PMSM) is a motor widely used in electric vehicles because of its high torque density, high efficiency, and 
production advantages. In this study, a 110 kW (Adjust-Speed Permanent Magnet Synchronous Motor) AS-PMSM 
was designed for electric vehicle applications. The results of the ANSYS-Maxwell and Particle Swarm 
Optimization (PSO) algorithm and the calculations of the optimized design were compared in line with the 
obtained data. In the design study, theoretical calculations, the PSO algorithm, and finite element method (FEM)
based ANSYS-Maxwell software were used. Based on these values, the computer-aided design of the engine was 
carried out. First of all, the basic design and performance criteria of the engine were determined. Parameters of the 
motor, such as torque ripple, iron loss, efficiency, and electromagnetic analysis, were analyzed and optimized with 
ANSYS-Maxwell. Then, electrical, magnetic, and performance analyses of the motor were made. How engine 
performance changes with the methods used has been examined in detail. Efficiency values were determined under 
various operating conditions in engine performance studies. The validity of the improvement study and the 
verification of the design study were examined by comparing the ANSYS results with the PSO algorithm results. 
The analysis results showed that the designed electric motor met the desired power values and design performance 
criteria.
 
Elektrik motorlarında performans ve verimlilik en önemli parametreler arasındadır. Motor üzerinde yapılacak 
iyileştirmeler sadece motor performansını artırmakla kalmıyor, aynı zamanda üretim maliyetlerine de etki ediyor. 
Kalıcı Mıknatıslı Senkron Motor (KMSM), yüksek tork yoğunluğu, yüksek verim ve üretim avantajları ile 
elektrikli araçlarda yaygın olarak kullanılan bir motordur. Bu çalışmada, elektrikli araç uygulamaları için 110 kW 
(Adjust-Speed Kalıcı Mıknatıslı Senkron Motor) AS-KMSM tasarımı yapılmıştır. ANSYS-Maxwell ve Parçacık 
Sürü Optimizasyonu (PSO) algoritması sonuçları ve optimize edilen tasarımın hesaplamaları, elde edilen veriler 
doğrultusunda karşılaştırılmıştır. Tasarım çalışmasında teorik hesaplamalar, PSO algoritması ve sonlu elemanlar 
yöntemi (SEY) tabanlı ANSYS-Maxwell yazılımı kullanılmıştır. Bu değerlere dayalı olarak motorun bilgisayar 
destekli tasarımı gerçekleştirilmiştir. Öncelikle motorun temel tasarım ve performans kriterleri belirlenmiştir. 
Motorun, tork dalgalanması, demir kaybı, verimliliği ve elektromanyetik analizi gibi parametreleri ANSYS -Maxwell ile analiz edilmiş ve optimize edilmiştir. Ardından motorun elektriksel, manyetik ve performans 
analizleri yapılmıştır. Kullanılan yöntemler ile motor performansının nasıl değiştiği detaylı olarak incelenmiştir. 
Motor performans çalışmalarında çeşitli çalışma koşulları altında verim değerleri belirlenmiştir. ANSYS sonuçları 
ile PSO algoritması sonuçları karşılaştırılarak iyileştirme çalışmasının geçerliliği ve tasarım çalışmasının 
doğrulanması incelenmiştir. Analiz sonuçları, tasarlanan elektrik motorunun istenen güç değerlerini ve tasarım 
performans kriterlerini karşıladığını göstermiştir.