Şîa mezhebinin ortaya çıkışı ve temel düşünce yapısı siyasî içeriklidir. Hz. Peygamber’in
vefatından hemen sonra başlayan “halifenin kim olacağı” sorunu giderek büyümüş ve farklı
siyasî-dinî düşüncelerin oluşmasına zemin hazırlamıştı. Siyasî alanda başlayan tartışmalar
dinî zemine kaymış ve farklı dinî-siyasî gruplar ortaya çıkmıştı. Şîa’nın Kur’an’a yaklaşımı
da siyasi olmuştur. Kur’an anlayışları, siyasi görüşlerinin gölgesinde kalmıştır. Önce kendi
siyasi düşüncelerine göre inanç esasları oluşturmuş, daha sonra da bu inanç esaslarına göre
Kur’an’ı açıklamaya çalışmışlardır. Şîa’nın Kur’an’a yaklaşımlarını tek bir şekilde değerlen
dirmek mümkün değildir. Diğer siyasî mezheplerde olduğu gibi Şîa mezhebinde de zaman
içerisinde bazı değişiklikler yaşanmıştır. İlk dönem Şîa düşüncesi ile sonraki dönemi birbi
rinden farklılıklar göstermektedir. Şîa’ya göre Kur’an’ın her âyeti anlaşılma bakımından
aynı seviyede olmayıp kendi arasında dörde ayrılır. Kur’an’da yer alan bazı bilgiler sadece
Allah’a aittir. Ondan başka kimse onları bilemez. Bazı bilgileri Arapça bilen herkes bilebilir.
Bunları bilmek için Arapça bilmek yeterlidir. Bazı bilgiler Kur’an’da mücmel olarak bulunur
lar. Bunları bilmek için sadece Arapça bilmek yeterli değildir. Bazı bilgileri ise sadece Hz.
Peygamber ve imamlar bilir. Şîa’nın içerisinde Kur’an’ın değiştirildiğine inananlar olduğu
gibi bunu kabul etmeyenler de bulunmaktadır. Tahrifin varlığını kabul edenler bilhassa da
Ehl-i Beyt hakkında birçok ayetin Kur’an’dan çıkarıldığına inanırlar. Şîa mensupları arasında Kur’an’ın bizzat Hz. Peygamber hayatta iken toplatılarak bir kitap haline getirildiğine
inanalar olduğu gibi bunun Hz. Peygamberin vefatından sonra yapıldığını kabul edenler de
bulunmaktadır. Her ayetin bir zahiri bir de batıni manası olduğunu kabul ederler. Önemli
olan ise batınî manalardır. Bunu da sadece imamlar bilebilir. Kendi görüşlerine uyan âyetle
ri muhkem kabul ederlerken diğerlerini de müteşabih olarak kabul etmişlerdir. Onlara göre
tüm kıraatlar ictihad mahsulüdür.
The emergence of the Shia sect and its basic structure of thought have a political content.
The question of “who will be the caliph", which started after the death of the Prophet,
gradually grew, and his different politics prepared the ground for the formation of his
religious thoughts. The discussions that started in the political field shifted to the religious
ground and different religious-political groups emerged. Shia's approach to the Qur'an has
also been political. Their understanding of the Qur'an has remained in the shadow of their
political views. First, they established the principles of belief according to their own politi
cal ideas, and then they tried to explain the Qur'an according to these principles of belief. It
is not possible to evaluate Shi'a approaches to the Qur'an in a single way. As in other politi
cal sects, there have been some changes in the Shia sect over time. The first period of Shia
thought and the next period show differences from each other. According to Shia, each
verse of the Qur'an is not at the same level in terms of Deciphering, but is divided into four
among itself. Some of the information contained in the Qur'an belongs only to Allah. No one
knows about them but him. Anyone who knows some information in Arabic can know. It is
enough to know Arabic to get to know them. Some information is contained in the Qur'an as
closed (mujmal). It is not enough to know only Arabic to know these things. Only the
Prophets and Imams know some of the information. There are those who believe that the
Qur'an has been changed within the Shi'a, as well as those who do not accept it. In particu
lar, they believe that many verses have been revealed about the Ahl al-Bayt. There are those
who believe that the Qur'an was collected and made into a book while the Prophet was
alive, as well as those who accept that it was made after the Prophet's death. They accept
that each verse has an external and an western meaning. The important thing is the west
ern meanings. Only the imams can know this too. While they accepted the verses that fit
their views as muhkam, they accepted the others as mutashabih. According to them, all
qiraats are the product of ijtihad.