Program doğrultusunda belirlenen amaçlara ulaşmadaki etkili araçlardan
biri etkinliklerdir. Etkinliğin niteliği belirlenen amaca ulaşmada oldukça
önemlidir. Bu sebeple nitelikli etkinlikler hazırlamak adına bazı ilkelerin
belirlenmesi ve etkinlik hazırlamada bu ilkelere uyulması gerekmektedir.
Çalışmada 5. sınıf Türkçe ders kitabındaki etkinliklerin etkinlik tasarlama
ilkelerine uygunluğunu belirlemek amaçlanmış ve ders kitabındaki
etkinlikler, etkinlik tasarlama ilkeleri dikkate alınarak analiz edilmiştir.
Çalışmada nitel araştırma desenlerinden doküman incelemesi
kullanılmıştır. Betimsel içerik analizinin yapıldığı çalışmada etkinlikler
Özmantar ve Bingölbali tarafından belirlenen etkinlik tasarlama ilkelerine
göre incelenmiştir. Etkinliklerin analizinde ders kitabındaki etkinliklerin
tamamı alan uzmanlarınca “amaç, hedef kitlenin ön bilgileri, kapsayıcılık,
kullanılan materyal uygunluğu, öğretmen ve öğrenci rolü, ölçme
değerlendirme, sınıf organizasyonu, zaman kullanımı” açısından
incelenmiş; etkinliklerin ilkelerle uyumu tespit edilip yorumlanmıştır.
Etkinliklerin büyük bir kısmının pekiştirmeye yönelik olduğu; kullanılan
materyalin uygunluğu, kapsayıcılık, öğrenci rolü, noktasında beklentileri
karşıladığı; sınıf organizasyonu, öğrenci ön bilgilerini dikkate alma,
öğretmen rolü, ölçme ve değerlendirme ve zaman kullanımı noktasında
yetersiz olduğu sonucuna varılmıştır.
One of the practical tools in achieving the goals determined in line with
the program is activities. The quality of the activity is very important in
achieving the determined goal. For this reason, it’s necessary to
determine some principles to prepare quality events and comply with
them. The studied to determine the compliance of the activities in the 5th
grade Turkish textbook with the principles of activity design, and the
activities in the textbook were analyzed considering the principles of an
activity design. Document analysis, one of the qualitative research
designs, was used in the study. In the study in which descriptive content
analysis was made, the activities were examined according to the activity
design principles determined by Özmantar and Bingölbali. In the analysis
of the activities, all of the activities in the textbook were examined by
field experts in terms of "purpose, preliminary information of the target
audience, inclusivity, suitability of the materials used, role of teacher and
student, assessment and evaluation, classroom organization, use of
time"; The compliance of the activities with the principles
wasweretermined and interpreted. Most of the activities are aimed at
reinforcement; the material used meets the expectations in terms of
relevance, inclusiveness, and student role; It has been concluded that the
classroom organization is insufficient in terms of taking into account the
student's prior knowledge, the role of the teacher, measurement and
evaluation, and the use of time.