Bu araştırmada öğretmenlerin öğretim programlarına bağlılık
düzeylerinin belirlenmesi ve bağlılıklarının cinsiyet, yaş, mesleki kıdem,
çalıştıkları kademe, branş, mezun olunan fakülte türü, hizmetiçi eğitim
durumu ve lisansüstü eğitim durumu değişkenleri açısından incelenmesi
amaçlanmaktadır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırmanın örneklem grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılının güz
döneminde Manisa’nın Salihli ilçesinde farklı kademelerde görev
yapmakta olan ve tabakalı örnekleme yöntemiyle seçilmiş 500 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırma verileri “Öğretim Programına Bağlılık Ölçeği”
ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler (ortalama,
standart sapma) ve çok faktörlü varyans analizi (MANOVA) kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda öğretmenlerin öğretim programına bağlılık
düzeylerinin; uyma, süre ve program farklılıkları alt boyutlarında orta
düzeyde; uygulamanın kalitesi, katılımcı tepkileri, öğretmen eğitimi ve okul iklimi alt boyutlarında ise yüksek düzeyde olduğu bulunmuştur.
MANOVA sonuçlarına göre öğretmenlerin öğretim programına bağlılık
düzeylerinin cinsiyet, mezun olunan fakülte türü ve lisansüstü eğitim
yapma durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı belirlenmiştir.
Bunun yanı sıra, araştırmada yaş, mesleki kıdem, çalışılan kademe ve
hizmetiçi eğitim alma durumlarının öğretim programına bağlılık ölçeğinin
bazı alt boyutlarında anlamlı farklılığa yol açtığı sonucuna varılmıştır.
Araştırma sonuçlarından yola çıkılarak programa bağlılık konusunda
öğretmenlere yönelik nitelikli ve daha sık hizmetiçi eğitim düzenlenmesi
önerilebilir.
The aim of this study is to determine curriculum fidelity levels of teachers
and examine their curriculum fidelity according to some variables such as
gender, age, teaching experience, level of school, field, the faculty they
graduated from, in-service training and getting postgraduate degree. The
survey research model was utilized in the research. The sample of the
study consists of 500 teachers chosen according to stratified sampling
and working at different levels of school in Salihli district of Manisa in the
fall semester of the 2021-2022 academic year. Data were collected
through the Curriculum Fidelity Scale. Descriptive statistics (mean,
standart deviation) and MANOVA were used in the analysis of the data.
According to the research results, the curriculum fidelity levels of teachers
are at a medium level in sub-dimensions of adherence, duration and
program differentiation while they have a high level of curriculum fidelity
in the sub-dimensions of quality of program delivery, participant
responsiveness, teacher training and school climate. According to
MANOVA results it was found that there were no significant differences in
teachers’ curriculum fidelity levels according to gender, the faculty they
graduated from and having postgraduate degree. However, it was found
that age, teaching experience, level of school in which they worked, field
and getting in-service training variables had significant differences in
teachers’ curriculum fidelity levels in some sub-dimensions of the scale.
Based upon the results of the study, it can be suggested that more quality
and frequent in-service training activities should be provided for teachers.