dc.contributor.author |
Durmaz, Ayşegül |
|
dc.contributor.author |
Sezici, Emel |
|
dc.date.accessioned |
2022-09-19T06:19:38Z |
|
dc.date.available |
2022-09-19T06:19:38Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.issn |
2458-9176 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/3590 |
|
dc.description.abstract |
Amaç: Bu çalışma, bireysel emzirme eğitiminin
emzirme davranışlarına ve geleneksel uygulamalara
etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma randomize kontrollü
çalışma olarak tasarlandı. Araştırma Türkiye’nin
Kütahya ilindeki aile sağlığı merkezlerinde
gerçekleştirilmiştir. Eğitim grubunda 152 ve kontrol
grubunda 152 olmak üzere toplam 304 anne çalışmaya
dahil edilmiştir. Ki-Kare, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis ve Multinominal lojistik regresyon testleri
yapılmıştır.
Bulgular: Eğitim sonrasında müdahale grubundaki
annelerde emzirme süresi ve sayısı yeterli olanların,
doğru pozisyonda emzirenlerin, emzirme sorunu
yaşamayanların, memeyi doğru tutan bebeklerin oranı
kontrol grubundakilerden önemli düzeyde yüksektir
(p<0,05).
Sonuç: Bireysel emzirme eğitimi, emzirme
davranışlarını iyileştirmede ve zararlı geleneksel
uygulamaları azaltmada etkilidir. |
tr |
dc.description.abstract |
Aim: This study aims to determine the effect of
individual breastfeeding training on breastfeeding
behaviors and traditional practices.
Materials and Methods: The research was of
randomized controlled design. The study was conducted
at the family health centers in Kütahya, Turkey. A total
of 304 mothers were recruited into the study, 152 in the
intervention group and 152 in the control group. The
Chi-Square Test, Mann-Whitney U Test and Kruskal Wallis Test and Multinomial logistic regression were
performed.
Results: After the training, the rates of the mothers
whose breastfeeding duration and frequency were
sufficient, who breastfed their babies in the correct
position, who did not have any breastfeeding problems,
and whose babies latched onto the breast correctly were
significantly higher in the training group than were the
rates of the mothers in the control group (p<0.05).
Conclusion: The individual breastfeeding training had
an implication in improving breastfeeding behaviors and
reduced harmful traditional practices. |
tr |
dc.language.iso |
en |
tr |
dc.publisher |
Adıyaman Üniversitesi |
tr |
dc.subject |
Emzirme |
tr |
dc.subject |
Eğitim |
tr |
dc.subject |
Davranış |
tr |
dc.subject |
Uygulamalar |
tr |
dc.subject |
Breastfeeding |
tr |
dc.subject |
Training |
tr |
dc.subject |
Behavior |
tr |
dc.subject |
Practices |
tr |
dc.title |
Bireysel emzirme eğitiminin emzirme davranışlarına ve geleneksel uygulamalara etkisi: Randomize kontrollü çalışma |
tr |
dc.title.alternative |
The effect of individual breastfeeding training on breastfeeding behaviors and traditional practices: A randomized controlled trial |
tr |
dc.type |
Article |
tr |
dc.contributor.authorID |
0000-0002-3092-8841 |
tr |
dc.contributor.authorID |
0000-0002-6325-6607 |
tr |
dc.contributor.department |
Kütahya University of Health Sciences, Faculty of Health Sciences, Department of Midwifery, 43100, Kütahya-Turkey |
tr |
dc.contributor.department |
Kütahya University of Health Sciences, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing, Department of Child Health and Diseases Nursing, 43100, Kütahya-Turkey |
tr |
dc.identifier.endpage |
115 |
tr |
dc.identifier.issue |
2 |
tr |
dc.identifier.startpage |
106 |
tr |
dc.identifier.volume |
8 |
tr |
dc.source.title |
Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi |
tr |