Küreselleşmenin hızlanmasıyla birlikte bilgiye erişim artmış ve bilgiye
ulaşılabilirlik çok daha kolay hale gelmiştir. Bu süreçte sosyal etkileşimler
ve sosyal medya kullanımı dünyanın her yerinde olduğu gibi Türkiye’de de
oldukça yaygınlaşmıştır. Z kuşağı olarak tanımlanan nesil sosyal medya
kullanımına büyük ilgi göstermekte, buradaki hareketlilik ve bilgi akışı
onların bireysel tercihleri, kültürel normları, sosyal gelişimleri gibi
konularda yöneltici olmaktadır. Bir yandan sosyo-kültürel küreselleşmeyi
yoğun biçimde yaşayan Z kuşağı, aynı zamanda küresel ve yerel-bölgesel
çevre sorunları ve bu sorunların sonuçlarıyla karşılaşmaktadır. Çevre
sorunlarıyla karşılaşan bireylerin çevresel farkındalıkları cinsiyet, yaş,
yaşanılan yerin ölçeği, gelir düzeyi, meslek gibi çeşitli parametrelere göre
değişkenlik gösterebilmektedir. Bununla birlikte şimdiki genç kuşağın bu
sorunların farkında olması ve sorunların çözümüne yönelik tedbirler alması, bilinçlenme konusunda öncül role bürünmeleri, kolektif eyleme
geçebilme iradesini ortaya koymaları çevre sorunlarının çözümünde
oldukça önemlidir. Gençlerin bunu sağlayabilecekleri mecralardan birisi
aktif olarak kullandıkları sosyal medyadır. Sosyal medya uygulamalarında
çevresel sürdürülebilirlikle ilgili fotoğraf, video ya da metin gibi bilgilere
ve çevresel bilinç kazanmaya yönelik eğitimlere ve etkinliklere kolaylıkla
ulaşabilen gençlerin çevresel farkındalıklarının artması beklenmektedir.
Bu bağlamda Z kuşağı olarak adlandırılan ve şimdiki üniversite
öğrencilerini oluşturan kesimin çevre bilincinin oluşturulması ve çevresel
farkındalık kazanmasında ve/veya artırılmasında sosyal medya etkisinin
araştırılması çalışmanın amacını oluşturmaktadır.
With the acceleration of globalization, access to information has
increased and accessibility to information has become much easier. In this
process, social interactions and the use of social media have become
widespread in Turkey as well as all over the world. The generation defined
as the Z generation shows great interest in the use of social media, and
the mobility and information flow here are guiding on issues such as their
individual preferences, cultural norms, and social development. On the
one hand, the Z generation, which experiences socio-cultural
globalization intensively, also faces global and local-regional
environmental problems and the consequences of these problems.
Environmental awareness of individuals who encounter environmental
problems can vary according to various parameters such as gender, age,
scale of place of residence, income level and occupation. However, it is
very important for the current young generation to be aware of these
problems and to take measures to solve the problems, to take a leading
role in raising awareness, and to demonstrate the will to take collective
action in the solution of environmental problems. One of the channels
where young people can achieve this is the social media they actively use.
It is expected that the environmental awareness of young people, who
can easily access information such as photographs, videos or texts related
to environmental sustainability in social media applications, and trainings
and activities aimed at raising environmental awareness, will increase. In
this context, the subject of the study is to investigate the effect of social media on the environmental awareness of university students called Z
generation.