İslâm dini neslin devamı ve korunması için evlenmeyi ve çocuk sahibi olmayı teşvik
etmiştir. Birçok çift için de çocuk sahibi olmak evliliğin en önemli gayelerinden birisidir.
Bununla birlikte kimi evli çiftler istedikleri hâlde doğal yollarla çocuk sahibi
olamamaktadırlar. Ancak bilim ve teknikteki ilerlemelerden üreme yöntemlerindeki tıbbi
gelişmeler de nasibini almış ve bu durum normal yollarla çocuk sahibi olamayan evli
çiftlerin, bir takım tıbbi müdahalelerle çocuk sahibi olmalarını mümkün hâle getirmiştir.
Bununla birlikte yapılan tıbbi müdahalelerin fıkhi ve etik açıdan uygunluğu da
tartışılmaktadır.
Bu makalede normal yollarla çocuk sahibi olamayan çiftlerin taşıyıcı annelik uygulaması
ile çocuk sahibi olmalarının fıkhi ve etik imkânı üzerinde durulmuş; bu kapsamda kısaca
taşıyıcı annelik uygulaması ve yöntemleri hakkında bilgi verilmiş, sonrasında ise bu
yöntemlerden hangisinin fıkıh ve etik açıdan mümkün olabileceği ile ilgili argüman ve
değerlendirmelerimize yer verilmiştir.
Neticede, taşıyıcı annelik uygulamasıyla çocuk sahibi olmanın ancak aynı nikâh altında
bulunan kadınların gönüllü olarak bunu kabul etmeleri ile mümkün olabileceği sonucuna
varılmıştır.
The religion of Islam has encouraged marriage and childbearing for the sake of the
continuation and protection of the generation. For many couples, having a child is one of
the most important goals of marriage. However, some married couples cannot have children
by natural means even though they want. But developments in science and technic have
made it possible for married couples who cannot have children by natural way to have
children with a number of medical processes. Nevertheless the relevance of the medical
interventions is discussed in terms of religion and ethics.
In this article, it is discussed in terms of fiqh and ethical aspects whether it is possible for
couples who cannot have children in natural ways to have children with surrogacy
application. Meanwhile we introduced surrogacy and its methods briefly and then put
forward our arguments and evaluations about the relevant method in aspect of the fiqh and
ethics.
As a result, it is concluded that having a child through surrogacy application is only possible
if women under the same marriage request voluntarily.