Karakter eğitimi, erdemlerin bilinçli bir şekilde bireye öğretilmesi süreci
olarak ifade edilmektedir. Erdemler, değerlerden farklı olarak zaman ve
mekâna göre herhangi bir değişime uğramayan ve toplumun tamamı için
önem arz eden kişilik özellikleridirler. Erdemlerin bireye öğretilmesi kolay
ve kısa vadede gerçekleşebilecek bir süreç olmasa da nitelikli bir eğitim
süreci ile erdemler öğrenilebilir ve öğretilebilir. Evrensel erdemlerin neler
olduğuna ilişkin çeşitli yorumlar yapılmakla birlikte Thomas Lickona’nın
geniş kabul gören savına göre bilgelik, adalet, cesaret, öz-denetim, sevgi,
pozitif tutum, çalışkanlık, dürüstlük, şükran ve tevazu olmak üzere on
temel erdem bulunmaktadır. Karakter eğitiminin, kısa bir süre içerisinde
öğrenciler üzerinde olumlu bir etki meydana getirmesini beklemek
gerçeklikten uzak bir tutum olacaktır. Nitekim karakter; aile, kültür ve
sosyal hayat gibi birçok farklı paydaşın bir araya gelmesiyle ortaya
çıkmaktadır. Bu bağlamda karakter eğitimi uygulamalarında bahsi geçen
paydaşların tamamının sürece dâhil edilmesi büyük önem arz etmektedir.
Bu çalışmada karakter eğitiminin tüm boyutları derleme yöntemiyle ele
alınmıştır.
Character education is expressed as the process of deliberately teaching
the virtues to the individuals. Virtues, unlike values, are character traits
that do not differentiate according to time and place and are valuable for
the entire society. Although instilling the virtues to the individuals is not
an easy and short-term process, virtues can be taught and learned with a
sufficient education process. Although there are various interpretations of
what the universal virtues are, according to Thomas Lickona's widely
accepted argument, there are ten fundamental virtues: wisdom, justice,
fortitude, self-control, love, positive attitude, hard work, integrity,
gratitude and humility. It would be unrealistic to expect character
education to have a positive effect on students in a short time. Indeed,
the character emerges with the coming together of many different
stakeholders such as family, culture and social life. In this context, it is of
great importance to include all of the stakeholders in character education
processes.