Adiyaman University Repository

Mâtürîdî’nin düşüncesinde emri bi’l-ma’rûf ve nehyi ani’l-münker’in anlaşılma şekli

Show simple item record

dc.contributor.author Taşdelen, Mehmet
dc.date.accessioned 2022-06-10T07:37:26Z
dc.date.available 2022-06-10T07:37:26Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.issn 2587-1757
dc.identifier.uri http://dspace.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/3143
dc.description.abstract Bu çalışmamızda, emri bi’l-ma’rûf ve nehyi ani’l-münkerin İmam Ebû Mansur Mâtürîdî tarafından nasıl ele alındığı irdelenmeye çalışıldı. Ma’rûf, her türlü iyiliği, münker ise her türlü kötülüğü kapsamaktadır. İyiliğin işlenmesini teşvik ve kötülüğün de engellenmesi, İslâm düşünce tarihinde her zaman üzerinde önemle durulan bir ilke olmuştur. Bu ilkeyi ilk defa mezhebî anlamda yorumlayanlar Hâricîler olmuştur. Onlar bunu yaparken genel metodları olan sert ve katı yöntemi burada da kullanmış ve hiç tasvip edilmeyen neticelere sebep olmuşlardır. Mu’tezile de bu ilke yi aslî beş prensibi arasında saymıştır. Her ne kadar Hâricîler kadar olmasa da Mu’tezilnin de bu ilkenin uygulanmasında özellikle siyasî alanda Mihne dönemi’nde olduğu gibi şiddet kullanarak uygulamıştır. İmam Mâtürîdî bu ilkeyi akl-ı selîmin hâkim olduğu bir metodla yorumlama ya gayret etmiştir. Onun hem iyiliği emrederken, hem kötülüğü nehyederken yumuşak, kucaklayıcı, kapsayıcı, merhamet eksenli ve insan fıtratına uygun olacak bir metodu benimsediğini ve ilkenin bu prensipler doğrultusunda uygu lanması gerektiği düşüncesinde olduğunu söylemek mümkündür. Günümüzde Mâtürîdî’nin düşüncelerinin özellikle Hâricî zihniyetli oluşumlar karşısında yapıcı bir rolünün olacağını ifade edebiliriz. tr
dc.description.abstract In this work, we have tried to examine how amr bil maroof wa nahi ‘anil munkar (enjoining good and forbidding wrong) are handled by Imam Abu Mansur al Mâturidi. Maroof includes all kinds of goodness, and munkar includes all kinds of evil. Encouraging the processing of goodness and obstruction of evil has always been an important principle in the history of Islamic thought. For the first time, it is seen that Kharijites is the one who interprets this principle in terms of sectarian meaning. In doing so, they used the hard and rigid method of their general methods here, and they led to unprecedented consequences. Mu’tazila also counted this principle among its five principals. Although not as much as the Kharijites, Mu’tazila sometimes took a hard line in the imple mentation of this principle and applied it in the political arena, especially in the period of the Mihna, by using violence. Imam Mâturîdî tried to interpret the principle with a method that reason is dom inated by reason. We can say that when he has enjoined good and forbidden wrong, he has adopted a method that is soft, embracing, inclusive, merciful-ori ented and fit for human nature, and he thought that this doctrine must be applied to these principles. Today we can express the constructive role of Mâturîdî’s thoughts in the face of the Kharijites minded entities in particular. tr
dc.language.iso tr tr
dc.publisher Adıyaman Üniversitesi tr
dc.subject Ma’rûf tr
dc.subject Münker tr
dc.subject Mâtürîdî tr
dc.subject Hâricî tr
dc.subject Mu’tezile tr
dc.subject Maroof tr
dc.subject Munkar tr
dc.subject Mâturîdî tr
dc.subject Kharijites tr
dc.subject Mu’tazila tr
dc.title Mâtürîdî’nin düşüncesinde emri bi’l-ma’rûf ve nehyi ani’l-münker’in anlaşılma şekli tr
dc.title.alternative Amr bil maroof wa nahi ‘anil munkar the way of understanding in mâtürîdî’s thinking tr
dc.type Article tr
dc.contributor.authorID 0000-0003-3770-0847 tr
dc.contributor.department Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr
dc.identifier.endpage 98 tr
dc.identifier.issue 2 tr
dc.identifier.startpage 75 tr
dc.identifier.volume 2017 tr
dc.source.title Adıyaman Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi İslami İlimler Araştırmaları Dergisi tr


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account