Müslümanlar arasında referans kabul edilen ve hadîs
kaynakları içerisinde rivâyetleri en sahih görülen
kaynak, Muhammed b. Ġsmâîl el-Buhârî‟ye ait olan el Câmi‟u‟s-Sâhîh adlı hadîs eseridir. Bu derecede kabul
gören bu eser, Buhârî‟nin doksan bin öğrencisi
tarafından sema yöntemiyle alındığı söylenmektedir.
Bununla birlikte bu öğrenciler içinde el-Câmi‟i rivâyet
etmekle meĢhur olan Fırebrî, en-Nesefî gibi bazı râvîler
bulunmaktadır. Bu durum el-Câmi‟u‟s-Sâhîh‟in farklı
tariklerle nakledildiğini göstermektedir. Bu sebepten
olsa gerek ki, sonraki süreçlerde el-Câmi‟ üzerinde
devrin muteber âlimleri tarafından edisyon kritik
diyebileceğimiz nitelikte çalıĢmalar yapılmıĢ ve
böylece el-Câmi‟in orijinal bir Ģekilde günümüze
ulaĢması sağlanmıĢtır. Bu çalıĢmalar arasında en çok
rağbet gören el-Yûnînî nüshasıdır. ÇalıĢmamızın, adı
geçen hususların öz itibariyle bilinmesine ve bu bilgiler
ıĢığında Îmâm Buhârî‟nin el-Câmi‟u‟s-Sâhîh adlı
eserinin, geçmiĢten günümüze ne derecede
önemsendiğinin yeniden zihinlerde canlanmasına
yardımcı olacağını ümit etmekteyiz.
The source, which is accepted as a reference
among the Muslims and whose narrations are the most
authentic, is el-Câmiu‟s-Sahîh hadith (sayings of
prophet) book which belongs to Muhammed b. Ġsmaîl
el-Buhârî. Accepted by so much importance, it is said
that Bukhari was crowned by ninety thousand students
by listening it again and again. However, among these
students there are some narrators, such as Fırebrî, en Nasafi, who are famous for narrating al-Ca'mi. This
shows that el-Câmiu‟s-Sahîh is transmitted through
different tariks (ways). As a matter of fact, in the
following periods, the edition-critic works carried out
on the al-Cami by famous scholars of time and thus this
allowed al-Cami to pass us in a authentic way. Among
these, the most popular copy is that of al-Yûnîn's work.
We hope that our study will help to revitalize what is
said in the minds of the people, and that in this light of
the work of al-Bukhari's al-Cami'us Sahih.