Adiyaman University Repository

Laparoskopik kolesistektomi ameliyatı olan hastaların gereksinimlerine göre verilen eğitimin yaşam kalitesine etkisi

Show simple item record

dc.contributor.author Bilecen, Mutlu Erdi
dc.contributor.author Aksu, Çiğdem
dc.date.accessioned 2022-05-25T08:15:34Z
dc.date.available 2022-05-25T08:15:34Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.issn 2458-9176
dc.identifier.uri http://dspace.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/3026
dc.description.abstract Amaç: Çalışma, laparoskopik kolesistektomi geçiren hastaların hem öğrenme ihtiyaçlarını hem de hastalara öğrenme ihtiyaçlarına göre verilen eğitimin işlem sonrası yaşam kalitesine etkisini tespit etmek için yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Çalışma 140 hasta (50 kontrol, 50 deneysel ve 40 öğrenme ihtiyacı olan hasta) ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Hasta Öğrenme İhtiyaçları, Dünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalitesi Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Çalışmanın ilk aşamasında laparoskopik kolesistektomi yapılan hastalara Hasta Öğrenme İhtiyaçları Ölçeği uygulanmış ve öğrenme ihtiyaçlarına göre eğitim içerikleri belirlenmiştir. Öğrenme ihtiyaçlarına göre eğitim programı hazırlanmış ve uygulanmıştır. Bu aşamadan sonra hastaların yaşam kalitesi ölçülmüştür. Bulgular: Hastaların en fazla Tedavi ve Komplikasyonlar konusunda öğrenme ihtiyaçları olduğu bulundu. Öğrenme gereksinimleri doğrultusunda verilen eğitimin hastaların yaşam kalitelerini arttırdığı saptandı. Sonuç: Eğitim alan deney grubu hastalarının yaşam kaliteleri kontrol grubuna göre daha yüksekti. Hastalara ihtiyaçları doğrultusunda verilen eğitim onların yaşam kalitelerini artırabilir. tr
dc.description.abstract Aim: The study was conducted to determine the learning needs of patients, who underwent laparoscopic cholecystectomy, and to determine the effect of education, which was given to the patients according to their learning needs on the quality of life afterwards the procedure. Materials and Methods: The study was executed with 140 patients (50 control, 50 experimental, and 40 patients for learning needs). The data of the study was collected with utilizing the Patient Learning Needs, the World Health Organization (WHO) Quality of Life Scales. In the first stage of the study, Patient Learning Needs Scale was applied to patients, who underwent cholecystectomy, and the educational contents were determined according to their learning needs. Results: It was found that the patients most needed to learn about Treatment and Complications. It was determined that the education given in line with the learning needs increased the quality of life of the patients. Conclusion: The quality of life of the experimental group patients, who received training, was higher than the control group. The education given to patients in line with their needs can increase their quality of life. tr
dc.language.iso en tr
dc.publisher Adıyaman Üniversitesi tr
dc.subject Laparoskopik kolesistektomi tr
dc.subject Yaşam kalitesi tr
dc.subject Hasta eğitimi tr
dc.subject Laparoscopic cholecystectomy tr
dc.subject Quality of life tr
dc.subject Patient education tr
dc.title Laparoskopik kolesistektomi ameliyatı olan hastaların gereksinimlerine göre verilen eğitimin yaşam kalitesine etkisi tr
dc.title.alternative The effect of education on quality of life in accordance with the requirements of patients with laparoscopic cholecystectomy surgery tr
dc.type Article tr
dc.contributor.authorID 0000-0003-1533-8250 tr
dc.contributor.authorID 0000-0002-7275-4843 tr
dc.contributor.department Hasan Kalyoncu University, Vocational School of Health Services, 27010, Gaziantep-Turkey tr
dc.contributor.department Gaziantep University of Islamic Sciences and Technology, Faculty of Health Sciences, 27010, Gaziantep-Turkey tr
dc.identifier.endpage 44 tr
dc.identifier.issue 1 tr
dc.identifier.startpage 37 tr
dc.identifier.volume 8 tr
dc.source.title Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi tr


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account