Amaç: Çalışma, laparoskopik kolesistektomi geçiren
hastaların hem öğrenme ihtiyaçlarını hem de hastalara
öğrenme ihtiyaçlarına göre verilen eğitimin işlem
sonrası yaşam kalitesine etkisini tespit etmek için
yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma 140 hasta (50 kontrol, 50
deneysel ve 40 öğrenme ihtiyacı olan hasta) ile
yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Hasta Öğrenme
İhtiyaçları, Dünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalitesi Ölçeği
kullanılarak toplanmıştır. Çalışmanın ilk aşamasında
laparoskopik kolesistektomi yapılan hastalara Hasta
Öğrenme İhtiyaçları Ölçeği uygulanmış ve öğrenme
ihtiyaçlarına göre eğitim içerikleri belirlenmiştir.
Öğrenme ihtiyaçlarına göre eğitim programı hazırlanmış
ve uygulanmıştır. Bu aşamadan sonra hastaların yaşam
kalitesi ölçülmüştür.
Bulgular: Hastaların en fazla Tedavi ve
Komplikasyonlar konusunda öğrenme ihtiyaçları
olduğu bulundu. Öğrenme gereksinimleri doğrultusunda
verilen eğitimin hastaların yaşam kalitelerini arttırdığı
saptandı.
Sonuç: Eğitim alan deney grubu hastalarının yaşam
kaliteleri kontrol grubuna göre daha yüksekti. Hastalara
ihtiyaçları doğrultusunda verilen eğitim onların yaşam
kalitelerini artırabilir.
Aim: The study was conducted to determine the
learning needs of patients, who underwent laparoscopic
cholecystectomy, and to determine the effect of
education, which was given to the patients according to
their learning needs on the quality of life afterwards the
procedure.
Materials and Methods: The study was executed with
140 patients (50 control, 50 experimental, and 40
patients for learning needs). The data of the study was
collected with utilizing the Patient Learning Needs, the
World Health Organization (WHO) Quality of Life
Scales. In the first stage of the study, Patient Learning
Needs Scale was applied to patients, who underwent
cholecystectomy, and the educational contents were
determined according to their learning needs.
Results: It was found that the patients most needed to
learn about Treatment and Complications. It was
determined that the education given in line with the
learning needs increased the quality of life of the
patients.
Conclusion: The quality of life of the experimental
group patients, who received training, was higher than
the control group. The education given to patients in line
with their needs can increase their quality of life.