Aim: This study, which was planned during compulsory
distance education due to the coronavirus pandemic,
was carried out to determine the self-regulated learning
skills and readiness of nursing students and their views
on distance education.
Materials and Methods: The study was carried out
with a cross-sectional and correlational design. The
study was conducted in the Nursing Department of the
Health Sciences Faculty. The sample of this study
consisted of 184 nursing students. Data were collected
with a personal information form, the Opinion Scale for
Distance Education, the Self-Regulated Learning Skills
Scale, and the Self-Directed Learning Readiness Scale.
Results: The mean score of the effectiveness
subdimension of the opinions scale for distance
education was low. There was a positive and significant
relationship between students’ readiness for self directed learning and their self-directed learning skills
with their views on distance education.
Conclusion: In order for students to have positive views
and behaviors in the distance education process, their
readiness for self-directed learning should be evaluated
and their self-directed learning skills should be
improved
Amaç: Koronavirüs salgını nedeniyle zorunlu uzaktan
eğitim sırasında planlanan bu çalışma, hemşirelik
öğrencilerinin öz yönetimli öğrenme becerileri ve hazır
bulunuşlukları ile uzaktan eğitime ilişkin görüşlerini
belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, kesitsel ve ilişki arayıcı
desende gerçekleştirilmiştir. Araştırma Sağlık Bilimleri
Fakültesi Hemşirelik Bölümü'nde gerçekleştirilmiştir.
Bu çalışmanın örneklemini 184 hemşirelik öğrencisi
oluşturmuştur. Veriler, kişisel bilgi formu, Uzaktan
Eğitim Görüş Ölçeği, Öz-Yönetimli Öğrenme Becerileri
Ölçeği ve Kendi Kendine Öğrenmeye Hazırbulunuşluk
Ölçeği ile toplanmıştır.
Bulgular: Uzaktan eğitime yönelik görüşler ölçeğinin
etkililik alt boyutu puan ortalaması düşük olduğu tespit
edilmiştir. Öğrencilerin özyönetimli öğrenmeye hazır
oluşları ve özyönetimli öğrenme becerileri ile uzaktan
eğitime ilişkin görüşleri arasında pozitif yönde anlamlı
bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerin olumlu
görüş ve davranışlara sahip olabilmeleri için öz yönetimli öğrenmeye hazır bulunuşlukları
değerlendirilmeli ve öz-yönetimli öğrenme becerileri
arttırılmalıdır.