Bu çalışmada bindirme bölgesi geometrisi düz, açılı (scarf) ve eğrisel şeklinde tasarlanan, akrilik yapısal yapıştırıcı
ile birleştirilmiş, çelik boru bağlantılarının, burulma yükü altındaki mekanik özellikleri incelenmiştir. Bunun için
dış çapı (ØD) 21.3 mm, iç çapı (Ød) 15.9 mm, St-37 galvanizli çelik borular üzerine, erkek ve dişi şeklinde 10 mm
bindirme uzunluğunda düz, açılı (scarf) ve eğrisel bindirme bağlantıları oluşturularak modellenmiştir. Doğrulama
deneyleri için 10 mm bindirme uzunluğunda 30 mm eğrilik yarı çapında, eğrisel bindirme bağlantıları imal edilerek
gerçekleştirilmiştir. Erkek ve dişi şeklinde hazırlanan numuneler, nemli ortama dayanıklı, oda sıcaklığında
kürleşebilen akrilik esaslı DP810 yapısal yapıştırıcı kullanılarak birleştirilmiştir. Oluşturulan modellerin nümerik
analizleri ANSYS Workbench programında yapılmıştır. Nümerik ve deneysel sonuçlar göstermiştir ki, numuneler
lineerleştikçe yapıştırıcının uygulanmış olduğu yüzey alanı azalmış fakat taşımış oldukları burulma hasar yükünün
arttığı gözlemlenmiştir
In this study, the mechanical properties of steel pipe connections under torsional load, whose lap geometry was
designed as straight, angled (scarf) and curvilinear, joined with acrylic structural adhesive, were investigated. For
this purpose, straight, angled (scarf) and curvilinear overlap connections were formed on St-37 galvanized steel
pipes with an outer diameter (ØD) of 21.3 mm, an internal diameter (Ød) of 15.9 mm, with a 10 mm overlap length
in the form of male and female. For the verification experiments, curvilinear lap joints were fabricated at 10 mm
lap length and 30 mm radius of curvature. The specimens prepared as male and female were joined using an
acrylic-based DP810 structural adhesive, which was resistant to humid environments and can be cured at room
temperature. Numerical analyzes of the created models were made in the ANSYS Workbench program. Numerical
and experimental results showed that as the samples became linear, the surface area on which the adhesive was
applied decreased, but the torsional damage load they carried increased