Eğitim öğretim hemen her aşamasında karşımıza çıkan ölçme ve değerlendirme, amaç ve hedefler doğrultusunda belirlenen kazanımlara ne düzeyde ulaşıldığının belirlenmesi adına oldukça önemli bir alandır. Yapılandırmacı yaklaşımın benimsenmesiyle birlikte ölçme ve değerlendirmenin eğitim öğretimdeki yeri ve önemi daha da artmıştır. Alanyazına bakıldığında dört temel dil becerisinin ölçme ve değerlendirilmesine yönelik çalışmaların yetersiz kaldığı görülmektedir. Alanyazındaki bu eksikliği kapatmak adına bu araştırma yapılmıştır. Araştırmanın amacı Türkçe öğretmenlerinin; dört temel dil becerisinde ölçme ve değerlendirme araçları, yöntem ve teknikleri hakkındaki bilgi düzeylerini belirlemek, Türkçe Öğretim Programındaki ölçme ve değerlendirme yaklaşımı ile sunulan ölçme ve değerlendirme araç, yöntem ve tekniklere ilişkin görüşlerini saptamaktır. Bununla birlikte Türkçe öğretmenlerinin; dört temel dil becerisinin ölçme ve değerlendirmesinde kullanmış oldukları ölçme araç, yöntem ve tekniklerini, bu araç, yöntem ve tekniklerden hangi alanlarda hangi sıklıkla yaralandıklarını, dört temel dil becerilerinin ölçme ve değerlendirmesinde karşılaştıkları sorunları tespit etmek ve gerek bu sorunlara gerekse ölçme değerlendirme sürecine ilişkin önerilerine yer vermek araştırmanın amaçlarındandır. Bu araştırma, Türkçe öğretmenlerinin Türkçe öğretiminde dört temel dil becerisinin ölçme ve değerlendirmesine ilişkin görüşlerini incelemeye yönelik nitel bir araştırmadır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde görüşme yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmada derinlemesine bilgi edinmek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi tercih edilmiştir. Açık uçlu yirmi dört sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formundaki sorular kılavuzluğunda yapılan görüşmeler neticesinde elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle derinlemesine incelenmiştir. İçerik analizine tabi tutulan veriler birtakım kodlar ve temalar oluşturularak özetlenmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma raporu bu çerçevede oluşturulmuştur. Bu araştırmanın çalışma gurubunu ise Türkiye'nin farklı bölgelerinde farklı kıdem ve yaşlara sahip yirmi beş Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin; Türkçe öğretmenlerinin dört temel dil becerisinin ölçme ve değerlendirilme konusunda bazı kavram yanılgıları ve bilgi eksikliklerinin olduğu tespit edilmiştir. Araştırma kapsamında Türkçe öğretmenlerinin, dört temel dil becerisinin ölçme ve değerlendirmesinde bir öğretmenin; dört temel dil becerisine ilişkin alan bilgisine, ölçme ve değerlendirme yaklaşım, yöntem-teknik ve araçlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olmaları gerektiğini düşündükleri belirlenmiştir. Bu çalışma sonunda Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmede bireysel farklılıkları göz özünde bulundurmaya çalıştıkları; ancak bunu güçleştiren birtakım etmenler olduğu ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte Türkçe öğretmenlerinin temel dil becerilerinin ölçme ve değerlendirilmesinde en çok soru cevap, açık uçlu sorular, öz değerlendirme, akran değerlendirme ve gözlem formlarından yararlandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Türkçe öğretmenleri öğrencilerinin hazırbulunuşluklarını ön test, hazırlı-hazırlıksız konuşma, özetleme, sesli okuma gibi yöntem ve araçlarla tespit etmektedirler. Bu araştırmada son olarak öğretmenlerin, öğrencinin kendini değerlendirmesine yönelik olarak öz değerlendirme ve portfolyodan yararlandıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Measurement and evaluation, which we encounter at almost every stage of education and training, is a very important field in terms of determining the level of the achievements determined in line with the goals and objectives. With the adoption of the constructivist approach, the place and importance of measurement and evaluation in education has increased even more. When we look at the literature, it is seen that studies on the measurement and evaluation of four basic language skills are insufficient. This research was conducted in order to close this gap in the literature. Purpose of the research is to determine the knowledge levels of Turkish teachers about measurement and evaluation tools, methods and techniques in four basic language skills, and to determine their views on measurement and evaluation tools, methods and techniques presented with the measurement and evaluation approach in the Turkish Program. In addition, to determine the measurement tools, methods and techniques that Turkish teachers use in the measurement and evaluation of four basic language skills, in which areas and how often they use these tools, methods and techniques, to determine the problems they encounter in the measurement and evaluation of the four basic language skills, and to determine both these problems and the measurement and evaluation. It is also one of the aims of the research to include suggestions about the process. This research is a qualitative study to examine the views of Turkish teachers on the measurement and evaluation of four basic language skills in Turkish teaching. In the research, interview method was used within the framework of qualitative research approach. In this study, semi-structured interview method was preferred in order to obtain in-depth information. A semi-structured interview form consisting of twenty-four open-ended questions was prepared. The data obtained as a result of the interviews conducted under the guidance of the questions in the semi-structured interview form were examined in depth with the content analysis technique. The data subjected to content analysis was summarized and interpreted by creating some codes and themes. The research report was created within this framework. The study group of this research consists of twenty-five Turkish teachers with different seniority and age in different regions of Turkey. As a result of the research; It has been determined that Turkish teachers have some misconceptions and lack of knowledge about measuring and evaluating four basic language skills. Within the scope of the research, in measuring and evaluating the four basic language skills of Turkish teachers; It has been determined that they think that they should have in-depth knowledge of the four basic language skills, the measurement and evaluation approach, method-technique and tools. At the end of this study, Turkish teachers tried to consider individual differences in assessment and evaluation; however, it has emerged that there are some factors that make it difficult. In addition, it was concluded that Turkish teachers mostly benefited from question-answer, open-ended questions, self-assessment, peer assessment and observation forms in the measurement and evaluation of basic language skills. Turkish teachers determine the readiness of their students with methods and tools such as pre-test, prepared-imprepared speaking, summarizing, and reading aloud. Finally, it was concluded in this study that teachers benefited from self-assessment and portfolio for students' self-evaluation.