Bu çalışma, ortaokul öğrencilerinin üst bilişsel öğrenme stratejileri ile fen öğrenme becerilerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi ve üst bilişsel öğrenme stratejileri ile fen öğrenme becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacı ile yapılmıştır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden olan ilişkisel tarama ve nedensel karşılaştırma modeline göre tasarlanmıştır. Araştırma, Adıyaman ili merkez ilçesindeki ortaokullarda öğrenim görmekte olan beşinci, altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden ve uygun örnekleme yöntemi ile seçilen 801 öğrenci araştırmaya alınmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından hazırlanan 'Kişisel Bilgi Formu' ve "Üstbilişsel Öğrenme Stratejileri Ölçeği" ile "Fen Öğrenme Becerisi Ölçeği" kullanılarak toplanmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin değerlendirmesinde istatistiksel analiz programında betimsel istatistikler, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Kruskal Wallis-H testi, Pearson korelasyon analizi ve basit doğrusal regresyon analiz testleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, üstbilişsel öğrenme stratejisi ve fen öğrenme becerisi puan ortalamalarının ortaokul öğrencilerinin cinsiyet, dönem sonu başarı puanı, ekonomik durum, teknolojiyi kullanım amacı olarak belirlenen ortak değişkenlerde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık yarattığı tespit edilmiştir (p<0.05). Ayrıca öğrencilerin üstbilişsel öğrenme stratejileri ile fen öğrenme becerileri arasında orta düzeyde, doğrusal ve pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir (p<0.001). Basit doğrusal regresyon analizi sonucunda ortaokul öğrencilerinin üst bilişsel öğrenme stratejilerinin fen öğrenmesini %45 oranında anlamlı bir şekilde yordadığı bulunmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular doğrultusunda ortaokul öğrencilerinin üstbilişsel öğrenme stratejileri ile fen öğrenme becerisi arasında orta düzeyde çıkan anlamlılığın, yüksek düzeyde çıkmasını sağlayacak etmenler önerilmiştir.
This study was conducted to examine secondary school students' metacognitive learning strategies and science learning skills according to various variables and to determine the relationship between metacognitive learning strategies and science learning skills. The study is designed according to the relational screening model, which is one of the quantitative research methods. The study was conducted with fifth, sixth, seventh and eighth grade students studying in middle schools in the Central District of Adiyaman. 801 students who voluntarily accepted to participate in the study and were selected by the appropriate sampling method participated in the study. The data of the research were collected by using the "Personal Information Form" prepared by the researcher and "Metacognitive Learning Strategies Scale" and "Science Learning Skills Scale". In the evaluation of the data obtained within the scope of the study, descriptive statistics, independent sample t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), Kruskal Wallis-H test, Pearson correlation analysis, simple and multiple linear regression analysis tests were used in the statistical package program. According to the results obtained from the research, it was determined that the mean scores of metacognitive learning strategy and science learning skills created a statistically significant difference in the common variables determined as gender, end-of-term achievement score, economic status, purpose of using technology. (p<0.05). In addition, it was determined that there was a moderate, linear and positive relationship between students' metacognitive learning strategies and science learning skills (p<0.001). As a result of simple linear regression analysis, it was found that secondary school students' metacognitive learning strategies significantly predicted science learning by 45%.In line with the findings obtained as a result of the research, it can be suggested to provide learning environments that will enable middle school students to have a high level of significance between their metacognitive learning strategies and science learning skills.