Bu çalışma ortaokul öğrencilerinin matematik öz-yeterlik algılarını tahmin eden değişkenleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Nicel araştırma desenlerinden ilişkisel araştırma modelinin kullanıldığı çalışmaya, bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 246 öğrenci katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Matematik Kaygı Ölçeği, Matematik Öz-yeterlik Algısı Ölçeği, Matematiğe Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilere betimsel ve kestirimsel istatistikler uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda öğrencilerin matematik kaygılarının düşük, matematiğe yönelik tutum ile matematiğe karşı öz-yeterlik algılarının yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin matematik kaygısı, matematiğe yönelik tutum ve matematiğe karşı öz-yeterlik algıları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkilerin olduğu tespit edilmiştir. Bu ilişkilerin matematik kaygısı ile matematiğe yönelik tutum ve öz-yeterlik algısı arasında negatif yönlü, matematiğe yönelik tutum ile matematiğe karşı öz-yeterlik algısı arasında pozitif yönlü olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin matematiğe karşı öz-yeterlik algılarındaki değişimin büyük bir kısmının (%47) öğrencilerin matematik kaygıları ve matematiğe yönelik tutumları ile açıklanabileceği belirlenmiştir.
This study aims to analyze the anxiety, attitude and self-efficacy perceptions of middle school students towards mathematics and to reveal the relations between these three affective variables. This correlational study is carried out with 246 students studying at a state middle school in Turkey. Mathematics Anxiety Scale, Mathematics Self-Efficacy Perception Scale and Mathematics Attitude Scale were used as data collection tools. Descriptive and inferential statistics were executed to the obtained data. The results show low mathematical anxiety, but a high level of attitude and self-efficacy perception of students towards mathematics. Relations between anxiety, attitude and self-efficacy perceptions of students towards mathematics are found to be statistically significant. These relations are negative between mathematical anxiety and attitude towards mathematics and self-efficacy perception; while the relation between attitude towards mathematics and self-efficacy perception regarding mathematics is positive. Moreover, it is found out that a major part of the change in self-efficacy perception of students towards mathematics (47%) can be explained by mathematical anxiety and attitude of students towards mathematics.