Adıyaman Üniversitesi Kurumsal Arşivi

İlköğretim matematik öğretmen adayları için matematiğin doğasına yönelik inanç ölçeği (MDYİÖ): bir keşfedici karma desen çalışması

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Akyıldız, Pınar
dc.contributor.author Dede, Yüksel
dc.date.accessioned 2020-06-26T11:36:15Z
dc.date.available 2020-06-26T11:36:15Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.issn 2149-2727
dc.identifier.uri http://dspace2.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/268
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiğin doğasına yönelik inançlarını belirlemek için geçerlik ve güvenirlik düzeyi yüksek bir ölçek geliştirmektir. Çalışma, keşfedici karma desen kullanılarak yapılmıştır. Çalışmanın nitel araştırma deseni tekli durum çalışması, nicel araştırma deseni ise tarama çalışması ile yürütülmüştür. Çalışmanın nitel kısmının katılımcıları, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle belirlenmiş olan 53 son sınıf ilköğretim matematik öğretmen adayıdır. Nicel çalışmanın katılımcıları ise kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle belirlenen 499 ilköğretim matematik öğretmen adayıdır. Çalışmanın nitel kısmındaki veriler iki açık uçlu sorudan oluşan bir görüş formu yoluyla toplanmıştır. Nitel verilerin analizi, anlamsal içerik analizi kullanılarak yapılmıştır. Çalışmanın nitel verilerinin sonuçları, öğretmen adaylarının matematiksel inançlarının, araç-odaklı, amaç-odaklı, ilerleme-odaklı ve işlev-odaklı matematiksel inançlar olmak üzere dört kategoride toplandığını ortaya koymuştur. Bu dört kategoriye dayalı ölçek maddeleri yazılmış ve bu aşamada literatürdeki diğer ilgili ölçek maddeleri kullanılmamıştır. Bu süreç sonunda elde edilen ölçek maddelerinin öğretmen adaylarına uygulanmasıyla elde edilen verilere geçerlik-güvenirlik çalışmaları, açımlayıcı faktör analizi, %27’lik alt-üst grup karşılaştırmaları, madde-toplam korelasyonu ve Cronbach’s Alpha değerleri hesaplanarak yapılmıştır. Çalışmanın sonuçları, iki faktörlü geçerlik ve güvenirlik düzeyi yüksek bir ölçeği ortaya çıkarmıştır. tr
dc.description.abstract The purpose of this study is to develop a highly valid and reliable scale which determines pre-service mathematics teachers’ beliefs towards the nature of mathematics. The study was carried out using the exploratory mixed methods. The qualitative research design of the study was conducted with a single case study and the quantitative research design was carried out with a descriptive survey study. The participants of the qualitative part of the study are 53 senior pre-service mathematics teachers, selected by convenient sampling method. The quantitative part of the study comprises 499 participants, who are pre-service mathematics teachers, selected by convenient sampling method. The data in the qualitative part of the study were collected through a feedback form which has two open-ended questions. The analysis of qualitative data was conducted by means of semantic content analysis. The results of the qualitative analysis of the study revealed that the mathematical beliefs of pre-service teachers are divided into four categories: tool-oriented, aim-oriented, progress-oriented, and function-oriented mathematical beliefs. Scale items were written based on these four categories and other relevant scale items in the literature were not used at this stage. Validity-reliability studies, exploratory factor analysis, 27% upper and lower group comparisons, item-total correlation and Cronbach's Alpha values were calculated by applying the scale items obtained from this process to the pre-service teachers. The results of the study reveal a two-factor scale with a high validity and reliability. tr
dc.language.iso tr tr
dc.publisher Adıyaman Üniversitesi tr
dc.subject Matematiğin doğasına yönelik inanç tr
dc.subject Matematik öğretmen adayları tr
dc.subject Keşfedici karma desen tr
dc.subject İnanç ölçeği tr
dc.subject Beliefs about the nature of mathematics tr
dc.subject Pre-service mathematics teachers tr
dc.subject Exploratory mixed methods tr
dc.subject Beliefs questionnaire tr
dc.title İlköğretim matematik öğretmen adayları için matematiğin doğasına yönelik inanç ölçeği (MDYİÖ): bir keşfedici karma desen çalışması tr
dc.title.alternative A belief questionnaire about the nature of mathematics for Turkish preservice mathematics teachers: an exploratory mixed methods study tr
dc.type Article tr
dc.contributor.authorID 101525 tr
dc.contributor.authorID 23571 tr
dc.contributor.department Bartın Üniversitesi, Eğitim Fakültesi tr
dc.contributor.department Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi tr
dc.identifier.endpage 98 tr
dc.identifier.issue 1 tr
dc.identifier.startpage 69 tr
dc.identifier.volume 9 tr
dc.source.title Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi tr


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster