Bu çalışmanın amacı Rasyonel sayılar konusunun öğretiminde kavram haritası kullanımı hakkında öğretmen ve öğrencilerin görüşlerini değerlendirmektir. Bu araştırmada, bir durum derinlemesine incelenmeye çalışıldığından “Nitel araştırma yaklaşımı” benimsenmiştir. Bu çerçevede matematik öğretiminde rasyonel sayılar konusunun öğretiminde oluşturulan kavram haritalarının kullanılabilirliğine ilişkin olarak öğretmen ve öğrencilerin görüşleri betimlenmeye çalışılmıştır. Çalışma grubu 23 ortaokul yedinci sınıf öğrencisi ve bir ortaokul matematik öğretmeninden oluşmaktadır. Bu çalışmada öğretmen ve öğrencilerin görüşlerini ortaya çıkarmak için betimsel analiz yönteminden faydalanılmıştır. Hazırlanan kavram haritaları etkinlikleri öğrencilere uygulanmış olup etkinliklere ve gerçekleştirilen öğrenime ilişkin öğrencilerin görüşlerini belirlemek amacıyla 5 adet açık uçlu sorudan oluşan görüşme formu uygulanmıştır. Ayrıca ders öğretmeni ile yarı yapılandırılmış mülakat yapılmıştır. Kavram haritasının rasyonel sayılar konusunun öğretiminde kullanımı hakkında öğretmen görüşü değerlendirildiğinde, kavram haritalarının öğrencilerin kendi bilgilerini yapılandırmasından dolayı geleneksel ortamdan farklı bir öğrenme ortamı oluşturduğu, öğretici bir özelliğe sahip olduğu, anlamlı öğrenmelerine yardımcı olduğu ve dersi daha eğlenceli bir hale getirdiği görüşünü taşıdığı ortaya çıkmıştır.
The objective of this study is to evaluate the teachers’ and students’ thoughts on the usability of concept maps when teaching the subject of rational numbers. As it was attempted to analyze this issue deeply in this research, “the qualitative research approach” was adopted. The study group consisted of 23 students of seventh grade and one mathematics teacher. In this study, descriptive analysis method was used in order to reveal the teachers’ and students’ thoughts. Concept map activities were applied on the students, and a survey consisting of 5 open-ended questions was conducted in order to find out the students’ thoughts on these activities and the relevant teaching method. Moreover, a semi-structured interview was conducted with the teacher. When the teachers’ opinion on the usability of concept maps on the subject of rational numbers was evaluated, it was determined that; concept maps present a learning environment different from the traditional learning environment, that these maps have an instructive characteristic, that they help meaningful learning and that they make the lesson more enjoyable.