Amaç: Araştırma gebelerde sağlık okuryazarlığı ile
yaşam kalitesi arasındaki ilişkiyi belirmek amacı ile
gerçekleştirildi.
Gereç ve Yöntem: Analitik kesitsel nitelikteki bu
araştırma, Ankara’da özel bir hastanede 219 gebe ile
yürütüldü. Veriler, Türkiye sağlık okuryazarlık ölçeği 32, WHOQOL-BREF yaşam kalitesi ölçeği ve
Katılımcı bilgi formu ile toplandı. İstatistiksel
değerlendirmede; sayı, yüzde, ortalama, standart
sapma, Pearson korelasyon ve doğrusal regresyon
analizi kullanıldı.
Bulgular: Araştırmada gebelerin (n=15) yetersiz sağlık
okuryazarlığına, (n=41) sorunlu-sınırlı sağlık
okuryazarlığı, (n=87) yeterli sağlık okuryazarlığı ve
(n=76) mükemmel sağlık okuryazarlığına sahip olduğu
saptandı. Araştırmada sağlık okuryazarlığı ile yaşam
kalitesi arasında doğrusal pozitif ilişki olduğu saptandı
(r:0,226, p<0,05). Aynı zamanda sağlık okuryazarlık
ölçeğinde meydana gelen bir birimlik artışın yaşam
kalitesi ölçeğinin tüm alt boyutlarında artışa neden
olduğu ve bu artışın istatiksel olarak da anlamlı olduğu
saptandı (p<0,05).
Sonuç: Araştırmadan elde edilen veriler sonucunda
gebelerin sağlık okuryazarlık düzeyi ile yaşam kalitesi
arasında pozitif yönde zayıf düzeyde ilişki olduğu
saptandı.
Aim: The research was carried out to determine the
relationship between health literacy and quality of life
in pregnant women.
Materials and Methods: This analytical cross sectional study was conducted with 219 pregnant
women in a private hospital in Ankara. Data were
collected through the Turkish Health Literacy Scale-32,
the WHOQOL-BREF Quality of Life Scale, and the
Socio-demographic Form. Statistical analyses included
numbers, percentages, means, standard deviations,
Pearson correlation, and linear regression analysis.
Results: In the study, it was determined that the
pregnant women had insufficient health literacy
(n=15), problematic-limited health literacy (n=41),
adequate health (n=87), and excellent health literacy
(n=76). This study found a linear and positive
relationship between health literacy and quality of life
(p<0.05). In addition, a one-unit increase in the Health
Literacy Scale was found to cause an increase in all
sub-scales of the Quality-of-Life Scale, and this
increase was found to be statistically significant
(p<0.05).
Conclusion: As a result of the data obtained from the
study, it was determined that there was a positive, and
weak relationship between the health literacy level of
pregnant women and their quality of life.