dc.contributor.author |
Tanhan, Ahmet |
|
dc.date.accessioned |
2020-06-25T10:31:09Z |
|
dc.date.available |
2020-06-25T10:31:09Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.identifier.issn |
2149-2727 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace2.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/248 |
|
dc.description.abstract |
Ruh sağlığı uzmanları bireylerin farklı düzeydeki (bireysel, toplumsal) biyopsikososyal meselelerini kişileri etkin dinleyip onlara eşlik ederek meseleleri ele alıp yaşam kalitesini tüm düzeylerde olabildiğince artırmaya çalışan profesyonel kişilerdir. Bu profesyoneller hayattaki acıya yer açmaya, yaşanan ızdırabı dindirmeye ve/ya iyilik halini artırmaya çabalarlar. Bu yüzden, ruh sağlığı uzman adaylarının süpervizyon eğitimi çok önemlidir. Bu alan yazın tarama çalışmasında, başlangıç düzeyindeki psikolojik danışmanların gelişimsel düzeyini ele alan bilimsel araştırmalara odaklanılmıştır. Çalışmada, süpervizyonda gelişimsel modeller, başlangıç düzeyindeki psikolojik danışmanların yaşadığı genel zorluk ve destekler ve süpervizörler için genel uygulamalar hakkında bilgi sağlanmıştır. Araştırmacı Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri’nde (ABD) farklı merkezlerdeki psikolojik danışmanlık tecrübesinden de bahsederek süpervizyonun profesyonelce ele alınmasının gerekçelerini açıklamaktadır. Türkiye’de süpervizyonun neden daha fazla dikkati hak ettiği ve bağlamsal olarak duyarlı bazı yeni süpervizyon modellerinin ortaya çıktığı ele alınmaktadır. Türkiye’de son zamanlarda ortaya çıkan Yapılandırılmış Aktif Akran Süpervizyon Model’inin (YASAM) Türkiye bağlamı için neden daha uygun bir model olabileceği üstünde durulmaktadır. Çalışmada süpervizyon sürecindeki en önemli noktalardan biri olarak, süpervizörlerin eğitim alan psikolojik danışman adaylarının gelişimsel sürecine dikkat ederek onları pozitif, cesaretlendirici ve yapıcı geri dönüt ile desteklemesine dikkat çekilmekte, bu geribildirim sürecinde yaparak yaşayarak öğreten aktivitelerden faydalanmanın gerekliliği ifade edilmektedir. Ayrıca psikolojik danışman adaylarının bilişsel düzey ve yeteneklerini geliştirmek için yaptıkları ve öğrendikleri üzerine tefekkür etmelerinin ve böylece var olan kapasitelerini artırmak için kendi kendileriyle mücadeleye davet edilmelerinin önemi belirtilmektedir. Ruh sağlığı uzmanlarına araştırma, ders ve sosyo-politik bağlamda alanin etkin bir şekilde savunulması için öneriler sunulmaktadır. |
tr |
dc.description.abstract |
Mental health providers address mental health issues and/or increase the quality of life at different levels starting from individual to global levels for individuals and communities. Mental health providers are key people who strive to alleviate suffering and enhance wellbeing of people. Therefore, more professional supervision is need to focus on the training of mental health providers, which means their clinical supervision. In this literature review article, the author specifically focused on empirical studies that examined beginning counselors’ developmental process. The author provided brief information about developmental models of supervision, common challenges and supports the beginning counselors-in-training experience, and common implications for supervisors. The author also shared some of their site experiences from Turkey and the U.S. to clarify how supervision needs more professional attention. They also explained how supervision in Turkey need more attention and yet also stated how some contextually sensitive supervision models emerge like structured active/engaged peer supervision model (or in Turkish, Yapılandırılmış Aktif Akran Süpervizyon Modeli, YASAM). The most important point of this study is supervisors consider developmental process of their supervisees and support them with positive, supportive, and constructive feedback while utilizing meaningful and engaging activities to challenge them so that supervision process becomes more effective and meaningful. Research questions were discussed for the future studies. |
tr |
dc.language.iso |
tr |
tr |
dc.publisher |
Adıyaman Üniversitesi |
tr |
dc.subject |
Süpervizyon |
tr |
dc.subject |
Psikolojik danışmanlık |
tr |
dc.subject |
Eğitim |
tr |
dc.subject |
Akıl ruh sağlığı |
tr |
dc.subject |
Psikoterapi |
tr |
dc.subject |
Pozitif psikoloji |
tr |
dc.subject |
Pedagoji |
tr |
dc.subject |
Gelişimsel modeller |
tr |
dc.subject |
Akran eğitimi |
tr |
dc.subject |
Aktif öğrenme |
tr |
dc.subject |
Supervision |
tr |
dc.subject |
Counseling |
tr |
dc.subject |
Training |
tr |
dc.subject |
Mental health |
tr |
dc.subject |
Psychotherapy |
tr |
dc.subject |
Positive psychology |
tr |
dc.subject |
Pedagogy |
tr |
dc.subject |
Developmental models |
tr |
dc.subject |
Peer education |
tr |
dc.subject |
Active learning |
tr |
dc.title |
Gelişimsel modeller açısından başlangıç düzeyindeki psikolojik danışmanların süpervizyonu ve yaşadıkları güçlükler ve destekler |
tr |
dc.title.alternative |
Beginning counselors’ supervision in counseling and challenges and supports they experience: based on developmental models |
tr |
dc.type |
Article |
tr |
dc.contributor.authorID |
269533 |
tr |
dc.contributor.department |
Adıyaman Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim Dalı |
tr |
dc.identifier.endpage |
71 |
tr |
dc.identifier.issue |
1 |
tr |
dc.identifier.startpage |
49 |
tr |
dc.identifier.volume |
8 |
tr |
dc.source.title |
Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi |
tr |