Adıyaman Üniversitesi Kurumsal Arşivi

Gelişimsel modeller açısından başlangıç düzeyindeki psikolojik danışmanların süpervizyonu ve yaşadıkları güçlükler ve destekler

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Tanhan, Ahmet
dc.date.accessioned 2020-06-25T10:31:09Z
dc.date.available 2020-06-25T10:31:09Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.issn 2149-2727
dc.identifier.uri http://dspace2.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/248
dc.description.abstract Ruh sağlığı uzmanları bireylerin farklı düzeydeki (bireysel, toplumsal) biyopsikososyal meselelerini kişileri etkin dinleyip onlara eşlik ederek meseleleri ele alıp yaşam kalitesini tüm düzeylerde olabildiğince artırmaya çalışan profesyonel kişilerdir. Bu profesyoneller hayattaki acıya yer açmaya, yaşanan ızdırabı dindirmeye ve/ya iyilik halini artırmaya çabalarlar. Bu yüzden, ruh sağlığı uzman adaylarının süpervizyon eğitimi çok önemlidir. Bu alan yazın tarama çalışmasında, başlangıç düzeyindeki psikolojik danışmanların gelişimsel düzeyini ele alan bilimsel araştırmalara odaklanılmıştır. Çalışmada, süpervizyonda gelişimsel modeller, başlangıç düzeyindeki psikolojik danışmanların yaşadığı genel zorluk ve destekler ve süpervizörler için genel uygulamalar hakkında bilgi sağlanmıştır. Araştırmacı Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri’nde (ABD) farklı merkezlerdeki psikolojik danışmanlık tecrübesinden de bahsederek süpervizyonun profesyonelce ele alınmasının gerekçelerini açıklamaktadır. Türkiye’de süpervizyonun neden daha fazla dikkati hak ettiği ve bağlamsal olarak duyarlı bazı yeni süpervizyon modellerinin ortaya çıktığı ele alınmaktadır. Türkiye’de son zamanlarda ortaya çıkan Yapılandırılmış Aktif Akran Süpervizyon Model’inin (YASAM) Türkiye bağlamı için neden daha uygun bir model olabileceği üstünde durulmaktadır. Çalışmada süpervizyon sürecindeki en önemli noktalardan biri olarak, süpervizörlerin eğitim alan psikolojik danışman adaylarının gelişimsel sürecine dikkat ederek onları pozitif, cesaretlendirici ve yapıcı geri dönüt ile desteklemesine dikkat çekilmekte, bu geribildirim sürecinde yaparak yaşayarak öğreten aktivitelerden faydalanmanın gerekliliği ifade edilmektedir. Ayrıca psikolojik danışman adaylarının bilişsel düzey ve yeteneklerini geliştirmek için yaptıkları ve öğrendikleri üzerine tefekkür etmelerinin ve böylece var olan kapasitelerini artırmak için kendi kendileriyle mücadeleye davet edilmelerinin önemi belirtilmektedir. Ruh sağlığı uzmanlarına araştırma, ders ve sosyo-politik bağlamda alanin etkin bir şekilde savunulması için öneriler sunulmaktadır. tr
dc.description.abstract Mental health providers address mental health issues and/or increase the quality of life at different levels starting from individual to global levels for individuals and communities. Mental health providers are key people who strive to alleviate suffering and enhance wellbeing of people. Therefore, more professional supervision is need to focus on the training of mental health providers, which means their clinical supervision. In this literature review article, the author specifically focused on empirical studies that examined beginning counselors’ developmental process. The author provided brief information about developmental models of supervision, common challenges and supports the beginning counselors-in-training experience, and common implications for supervisors. The author also shared some of their site experiences from Turkey and the U.S. to clarify how supervision needs more professional attention. They also explained how supervision in Turkey need more attention and yet also stated how some contextually sensitive supervision models emerge like structured active/engaged peer supervision model (or in Turkish, Yapılandırılmış Aktif Akran Süpervizyon Modeli, YASAM). The most important point of this study is supervisors consider developmental process of their supervisees and support them with positive, supportive, and constructive feedback while utilizing meaningful and engaging activities to challenge them so that supervision process becomes more effective and meaningful. Research questions were discussed for the future studies. tr
dc.language.iso tr tr
dc.publisher Adıyaman Üniversitesi tr
dc.subject Süpervizyon tr
dc.subject Psikolojik danışmanlık tr
dc.subject Eğitim tr
dc.subject Akıl ruh sağlığı tr
dc.subject Psikoterapi tr
dc.subject Pozitif psikoloji tr
dc.subject Pedagoji tr
dc.subject Gelişimsel modeller tr
dc.subject Akran eğitimi tr
dc.subject Aktif öğrenme tr
dc.subject Supervision tr
dc.subject Counseling tr
dc.subject Training tr
dc.subject Mental health tr
dc.subject Psychotherapy tr
dc.subject Positive psychology tr
dc.subject Pedagogy tr
dc.subject Developmental models tr
dc.subject Peer education tr
dc.subject Active learning tr
dc.title Gelişimsel modeller açısından başlangıç düzeyindeki psikolojik danışmanların süpervizyonu ve yaşadıkları güçlükler ve destekler tr
dc.title.alternative Beginning counselors’ supervision in counseling and challenges and supports they experience: based on developmental models tr
dc.type Article tr
dc.contributor.authorID 269533 tr
dc.contributor.department Adıyaman Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim Dalı tr
dc.identifier.endpage 71 tr
dc.identifier.issue 1 tr
dc.identifier.startpage 49 tr
dc.identifier.volume 8 tr
dc.source.title Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi tr


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster