Beden, kültür tarafından üretilen, kullanılan ve denetlenen sosyal bir
olgudur. Benliğin ve kimliğin bir parçası olduğu kadar, bireyin toplumsal
konumunun da temel belirleyicilerinden biridir. Kadın ve erkeğin
toplumsal konumunu ve rollerini belirlemede de önemli bir faktördür.
Ancak bedene yüklenen anlamda erkek ve kadın arasında bir ayrım söz
konusudur. Bu ayrımların başında “güzellik” olgusu gelir. “Güzellik”,
hemen her kültürde kadını tanımlamada kullanılan temel ölçütlerden biri
olmuştur. Ancak kadını tanımlamada kullanılan güzellik olgusunun anlamı
ve önemi zamana ve topluma bağlı olarak da değişmektedir. Örneğin
Batı’da modernizmle birlikte fiziksel güzelliğe verilen önemin artması ve
güzelliğe ilişkin bir standart yaratılması, kadınlar için güzelliği ulaşılması
gereken bir hedef ve aynı zamanda bir problem haline getirmiştir.
Güzelliğin kadınlar için mutlak bir buyruk olduğu ve kadın üzerinde baskı
yarattığı savından yola çıkan bu çalışma, çalışan kadınların güzellik
algısını ve güzel olmanın üzerlerinde yarattığı baskıyı ortaya koymayı
amaçlamaktadır. Çalışma nitel desenli bir alan araştırması olup, veri
toplama aracı olarak görüşme tekniğini kullanmıştır.
The body is a social phenomenon produced, used and controlled by
culture. The body is part of the self and identity. It is also one of the main
determinants of the social position of the individual. The body is also an
important factor in determining the social position and roles of men and
women. However, there is a distinction between men and women in the
sense attributed to the body. In this context, “beauty” for women is one
of the main determinants in defining women. Beauty comes first among
the basic criteria used to determine the "ideal woman" in every culture.
However, the meaning and importance of the phenomenon of beauty
used to define women also changes depending on time and society. For
example, the increase in the importance given to physical beauty with
modernism in the West and the creation of a standard for beauty have
made beauty a goal to be achieved and also a problem for women. This
study claims that beauty is an absolute commandment for women and
creates pressure on women. The study aims to reveal the perception of
beauty of working women and the pressure that being beautiful creates
on them. The study is a qualitative patterned field study and used the
interview technique as a data collection tool.